سه دانشمند آمریکایی، به‌دلیل کشف مکانیسم‌های مولکولی کنترل چرخه شبانه‌روزی، مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی 2017 شدند. کاری که دکتر جفری هال، دکتر مایکل رُزباش، و دکتر مایکل یانگ انجام دادند این بود که توانستند پرده از رازهای تازه‌ای درباره ساعت بدن کنار بزنند. این کشف توضیح می‌دهد چگونه گیاهان، جانوران و انسان قادر هستند با تغییر و تحولات زمین سازگاری پیدا کنند.

این محققین با بررسی بر روی مگس میوه، ژن موسوم به period را جدا کردند. این ژن ریتم شبانه‌روزی را از طریق پروتئینی به نام PER کنترل می‌کند. این پروتئین در طول شب در درون سلول تجمع می‌یابد و در طی روز تجزیه می‌شود. مقدار پروتئین PER در طی 24 ساعت شبانه‌روز نوسان دارد. مکانیسم‌های مشابهی در کنترل ساعت بدن موجودات چندسلولی، از جمله انسان، دخیل است.

 دکتر هال مدرک دکترای خود را در سال 1971 از دانشگاه واشنگتن در سیاتل اخذ کرد. وی تا سال 1973 تحصیلات خود را در انستیتو فناوری کالیفرنیا در پاسادنا ادامه داد و در 1974 به دانشگاه براندیس در والتهام، ماساچوست رفت. او همکاری با دانشگاه ماین را از سال 2002 آغاز کرد.

دکتر رُزباش دکترای خود در سال 1970 از انستیتو فناوری ماساچوست در کمبریج گرفت. وی 3 سال در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند بود و از سال 1974 در دانشگاه براندیس در والتهام به تدریس و پژوهش مشغول است.

دکتر یانگ دانش‌آموخته دانشگاه تگزاس در اوستین در سال 1975 است. وی تا سال 1978 در دانشگاه استفورد بود و سپس به دانشگاه راکفلر در نیویورک رفت.

حال این سه نفر باید این جایزه یک‌میلیون و یک‌صد‌هزار دلاری (9 میلیون کرون سوئد) را با هم تقسیم کنند.

منبع