این تحقیق از شماره اخیر مجله Reviews in Urology به بررسی کارایی آزمایش ضریب ۴کا (4Kscore Test) در تشخیص سرطان پروستات پرداخته است.

سرطان پروستات شایعترین سرطان غیرجلدی و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان است. کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده اعلام کرده هزینه، مضرات و عواقب نامطلوب آزمایش پسا (PSA) به عنوان روش استاندارد غربالگری سرطان پروستات، بیشتر از فواید آن در جهت کاهش مرگ‌و‌میر است. تنها در ایالات متحده، هر سال حدود یک میلیون بیوپسی پروستات انجام می‌شود که بیشتر این بیوپسی‌ها (حدود ۵۰%) منفی و یا در مراحل ابتدایی سرطان (ضریب گلیسون ۶، حدود ۲۵%) است که در صورت عدم درمان هیچ تأثیری در مرگ‌و‌میر ندارد.

آزمایش ضریب ۴کا یکی از روش‌هایی است که برای مرتفع ساختن مشکلات ناشی از آزمایش پسا ابداع شده است. این آزمایش در مردانی توصیه می‌شود که قبلاً بیوپسی پروستات نشده‌اند و یا بیوپسی آنان منفی بوده ولی پسا همچنان بالا است. آزمایش ضریب ۴کا شامل چهار آنزیم از خانواده کالیکرئین (kallikrein) همراه با داده‌های بالینی (مانند سن، یافته‌های معاینه مقعدی و نتایج بیوپسی‌های قبلی) است. نتایج به صورت درصد گزارش می‌شود. اگر ضریب ۴کا ۷٫۵% یا بالاتر باشد، بیمار باید بیوپسی شود.

در این مطالعه ۱۰۰ هزار مرد در ۲ گروه به روش مرسوم و نیز ۴کا تحت درمان قرار گرفتند. همه هزینه‌ها شامل عوارض، محاسبه شد. در مقایسه با پسا، با انجام آزمایش ۴کا حدود ۶۴% از مردان از بیوپسی غیرضروری پروستات نجات می‌یابند. تعداد موارد سرطان پروستات که با این روش تشخیص داده نمی‌شوند کمتر از ۲% است که ضریب گلیسون هیچ‌یک ۸ یا بالاتر نیست. در ۳۹% از مردانی که براساس پسا با تشخیص سرطان پروستات بیوپسی و با ضریب گلیسون ۶ تحت درمان قرار می‌گیرند، با روش جدید از درمان اضافی و غیرضروری خودداری می‌شود.

آزمایش ۴کا هم‌اکنون تنها در ایالات متحده در دسترس است و اخیراً هزینه انجام آن از ۱۹۰۰ دلار به کمتر از ۶۰۰ دلار کاهش یافته است.


منبع