این مطالعه که در ماه مه سال گذشته توسط انجمن مصرف‌کنندگان فرآورده‌های سلامت (CHPA) انجام شده نشان می‌دهد بیش‌تر والدین به‌حد کافی مراقب مقدار صحیح دارویی که به فرزندان خود می‌دهند نیستند. این انجمن غیردولتی عمدتاً در ارتباط با داروهای بدون نسخه (OTC) فعالیت می‌کند.

حدود 1400 نفر از والدینی که کودک 4 تا 6 ساله داشتند در این نظرسنجی برخط شرکت کردند. رایج‌ترین شکل داروی مصرفی در این سنین، شکل مایع (شربت و قطره) است. حدود یک‌چهارم والدین معتقد بودند داروهای بدون نسخه آن‌قدر قوی نیستند که نیاز به اندازه‌گیری دقیق داشته باشند. حدود یک‌پنجم والدین، قاشق معمولی را برای این منظور کافی می‌دانستند.

گاهی عوارض بیش‌مصرفی داروهای بدون نسخه می‌تواند خطرناک باشد. برخی از این عوارض، مانند خواب‌آلودگی یا بی‌حالی، اغلب به خود بیماری نسبت داده می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها توجه نمی‌شود.

توصیه‌های زیر می‌تواند به پیشگیری از بیش‌مصرفی داروهای بدون نسخه کمک کند:

– از قاشق‌های معمولی برای تجویز دارو استفاده نکنید.

– برچسب و بروشور داروها را به دقت بخوانید.

– همواره (و به‌ویژه نیمه‌شب) همه داروها را دور از دسترس اطفال نگه دارید.

– داروها را با هم مخلوط نکنید. به اجزای داروها دقت کنید. اگر دو دارو دارای اجزای مشابه باشند، از تجویز هم‌زمان آن‌ها خودداری کنید.

– سرنگ دقیق‌تر از فنجان یا قاشق پلاستیکی مدرّج است. حتی اگر یک فنجان یا قاشق در داخل بسته‌بندی دارو موجود باشد، از داروخانه بخواهید یک سرنگ به شما بدهد.

– پیش از تجویز شربت سرفه به اطفال، دوباره فکر کنید. هیچ شربتی باعث بهبود کامل سرفه نمی‌شود. مصرف شربت‌هایی که حاوی کدئین و سایر داروهای شبه‌تریاک هستند، در اطفال خطرناک است. یک قاشق عسل، معمولاً مؤثرتر است.

– اگر مقدار صحیح دارو را نمی‌دانید، به‌ویژه در اطفال زیر 2 سال و به‌ویژه در مورد استامینوفن، حتماً پیش از تجویز دارو با پزشک خود مشورت کنید.

منبع