این گزارش از شماره مارس مجله Nature حاکی است که دومین بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی نیز با درمان سلول بنیادی بهبود یافته و اثری از ویروس ایدز در بدن وی مشاهده نشده است.

اهمیت ویژه این گزارش از آن جهت است که نشان می‌دهد بهبودی به‌دنبال درمان سلول بنیادی در بیمار اول اتفاقی نبوده و می‌توان با این روش سایر بیماران را نیز مداوا کرد.

در این روش درمانی، سلول‌های سفید فرد مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی با سلول‌های مقاوم جایگزین می‌شود. این سلول‌ها از بدن اهداکننده‌ای که دارای دو نسخه از ژن جهش‌یافته گیرنده اچ‌آی‌وی (CCR5) است، به مغز استخوان بیمار پیوند زده می‌شود. به‌نظر می‌رسد این جهش باعث مصونیت بدن افراد در مقابل این عفونت می‌شود. در حدود یک درصد افراد نژاد اروپایی چنین مصونیتی گزارش شده است.

البته محققین در دانشگاه کاردیف در انگلستان معتقدند برای اظهارنظر قطعی هنوز زود است ولی آزمایش‌ها در بیمار دوم پس از ۳۴ ماه از عمل پیوند و ۱۸ ماه بدون این‌که داروی ضد اچ‌آی‌وی دریافت کند، نتوانسته اثری از ویروس پیدا کند.

اولین مورد مشابه گزارش شده مربوط به تریموتی ری براون معروف به بیمار برلین است که به یک دهه پیش بازمی‌گردد و البته همچنان زنده و فاقد آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی است. تاکنون پاسخ بیمار دوم به درمان، مشابه تریموتی بوده است.

موضوع جهش ژن CCR5 در طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال گزارشی از دستکاری ژنتیکی در کشور چین به بحث داغ محافل علمی تبدیل شده بود و اعتراض بسیاری از صاحب‌نظران اخلاق پزشکی را نیز برانگیخت.

منبع