اگر این متن را پس از کار طولانی روزانه و در کنار همسرتان میخوانید، به شما قول میدهم ناراحت نمی شوم اگر همین الان گوشی یا تبلت خود را خاموش کنید و چند کلمه در زندگی واقعی صحبت کنید.

ولی اگر هنوز دارید این متن را میخوانید، احتمالاً تنها شما نیستید- اخیراً یک مطالعه نشان داده 70% خانمها معتقدند گوشیهای هوشمند روابط زناشویی آنان را به هم ریخته اند.

این مطالعه میگوید فناوری و صفحات نمایشگری که در واقع در حال مصرف ما هستند، منجر به پدیده ای به نام “تکنوفرانس” در بین زن و مرد شده اند.

این پدیده علائم مختلفی دارد. نمونه آن ور رفتن با گوشی و چک کردن فیسبوک در وسط یک جر و بحث خانوادگی است. این روزها چنین صحنه هایی را همه جا می بینیم. مثلاً در رستورانها. حتی گاهی زوجهایی می بینیم در حالی که هر دو سر یک میز نشسته اند ولی هر یک با گوشی خود مشغول هستند.

در این مطالعه از 143 زن درباره گوشی موبایل، تلویزیون، رایانه، و تبلت سؤال شد. به نظر بیشتر خانمها، رایانه ها عامل اصلی مشکلات زناشویی است. گوشی در مقام دوم قرار دارد. این مشکل در 62% موارد حداقل یکبار در روز روی میدهد ولی به ویژه هنگامی تحمل ناپذیر است که آقای همسر در وسط یک گفتگو یا سر میز (سفره) غذا، گوشی را به دست بگیرد. یک چهارم خانمها اظهار کردند همسرشان حتی در حال گفتگوی چهره به چهره نیز مشغول ارسال پیامک یا ایمیل است.

اما بدترین قسمت داستان، احساس ناخوشایندی است که خانمها از این تجربه دارند. تعارض ناشی از فناوری منجر به مختل شدن روابط و در نتیجه کاهش رضایتمندی از زندگی می شود.

فناوری تلفن موبایل با سرعت سرسام آور در حال پیشرفت است و همه ما بدون اینکه فرصت تفکر درباره پیامدهای آن را داشته باشیم، شتابزده وارد امواج خروشان تعامل با رایانه شده ایم. برای آنهایی که از دست گوشیهای هوشمند دلخور هستند، امکان کنار گذاشتن آنها به طور کامل وجود ندارد. اما هیچ ایرادی ندارد اگر برای استفاده از فناوری، قواعدی گذاشته شود.

پژوهشگران به خانواده ها توصیه می کنند درباره بایدها و نبایدهای استفاده از فناوری به گفتگو بنشینند. مثلاً نیاوردن گوشی یا تبلت به سر میز (سفره)غذا، شروع خوبی می تواند باشد.

منبع