نکاتی درباره ی ماسک صورت

تجهیزات حفاظت شخصی[1] شامل البسه، کلاه، دستکش، محافظ صورت، عینک، ماسک و رسپیراتور و هر وسیله ی دیگری است که اغلب برای حفاظت در مقابل آسیب یا پیشگیری از انتشار عوامل عفونی به کار می روند.

ماسک

ماسک ها برخلاف رسپیراتور محکم به صورت نمی چسبند و یکبار مصرف هستند و صرفاً به عنوان یک مانع فیزیکی در مقابل دهان و بینی فرد استفاده کننده عمل می کنند. استفاده از ماسک به صورت مشترک ممنوع است و از این بابت انواع ماسک شامل ماسک جراحی، ماسک دندانپزشکی، ماسک ایزولاسیون، یا ماسک پزشکی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد.

ماسک در صورت استفاده ی صحیح می تواند از انتشار قطرات درشت و مایعات از طریق دهان یا بینی جلوگیری کند اما قادر به جلوگیری از انتشار قطرات کوچک نیست. این ذرات کوچک ممکن است از طریق عطسه، سرفه یا برخی اقدامات درمانی در محیط منتشر شوند و ماسک نمی تواند از انتشار آنها جلوگیری کند.

علاوه بر محدودیت ماسک از نظر جنس پارچه ای که در ساخت آن بکار رفته، اغلب ماسکها حتی در بهترین حالت محکم به صورت نمی چسبند و فضاهایی در اطراف آن باز می ماند. هرگز بیش از یکبار از ماسک استفاده نکنید. همچنین ماسک نباید به صورت مشترک استفاده شود. ماسکی که مرطوب یا خیس شود نیز باید دور انداخته شود و با یک ماسک نو جایگزین شود.

ماسک جراحی مطابق شکل دارای سه لایه است که به هم دوخته شده اند. نحوه ی صحیح قرار گرفتن ماسک طوری است که دو ردیف دوخت آن که حاوی یک سیم فلزی است در بالا قرار می گیرد (ماسک بالا) و سیم مزبور با فشار انگشتان به شکل پل بینی در می آید. بنابراین ماسک پایینی که در شکل دیده می شود سروته است.

رسپیراتور

رسپیراتور طوری طراحی شده که محکم به صورت بچسبد و حتی ذرات کوچک هم نتوانند از آن عبور کنند. یکی از انواع معروف رسپیراتور، موسوم به ماسک N95 در صورت استفاده ی صحیح قادر به حفاظت در مقابل 95% ذرات معلق در هواست. بنابراین حتی رسپیراتور نیز احتمال انتشار آلودگی ها را به صفر نمی رساند.

توجه کنید که رسپیراتور N95 برای بچه ها و افرادی که موی صورت دارند مناسب نیست. برخی انواع ماسک N95 دارای دریچه ی بازدم هستند تا استفاده کننده هنگام بازدم راحت تر باشد و رطوبت و گرما داخل ماسک حبس نشود.

اصل اساسی درباره ی استفاده از ماسک N95 این است که ماسک باید محکم به صورت بچسبد  و هیچ منفذی در اطراف ماسک نماند. هنگام استفاده از ماسک N95 ابتدا مطمئن شوید ماسک کاملاً به صورت شما چسبیده است. انواع ماسک N95 طراحی شده و شما باید شکلی را با آن راحت تر هستید انتخاب کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) عموماً توصیه نمی کند که از ماسک N95 در منزل یا مکانهای عمومی استفاده شود. با این حال، افرادی که در صورت ابتلا به آنفلوانزا یا عفونتهای مشابه، در معرض افزایش خطر بیماری شدید هستند، بهتر است از ماسک N95 استفاده کنند.

اصولاً بیشتر انواع ماسک N95 برای استفاده در مشاغل ساختمانی و صنعتی طراحی شده است. به طور کلی 9 نوع ماسک توسط انستیتو ملی ایمنی و سلامت کار (NIOSH) آمریکا تأیید شده که N95 از نظر ایمنی پایین ترین آنهاست. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چهار نوع ماسک N95 را برای استفاده توسط افراد عادی در مواقع اضطراری تأیید کرده است:

  • 3M™ Particulate Respirator 8670F
  • 3M™ Particulate Respirator 8612F
  • Pasture Tm F550G Respirator
  • Pasture Tm A520G Respirator

روی این ماسکها عبارت NOT for occupational use به چشم می خورد. این ماسکها نیز یکبار مصرف هستند و در صورت مرطوب یا خیس شدن یا در مواردی که تنفس با آنها مشکل شده باشد، باید دور انداخته شوند. نحوه ی صحیح دور انداختن ماسک به این ترتیب است که باید آن را داخل یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده و سپس دور بیاندازید. پس از این کار حتماً دستها را با صابون یا محلول ضدعفونی کننده بشویید.

البته ماسک N95 در صورت سالم بودن، قابل استفاده ی مجدد توسط همان فرد است. استثنای آن مکانهای کثیف با آلودگی بالا از نظر ذرات معلق است که در این صورت توصیه می شود حداقل هر 8 ساعت تعویض شود.

 

 

منابع: 1 2 3

 


[1] Personal protective equipment (PPE)