اغلب مردم در آمریکا با علائم اختصاری مانند M.D. یا R.N. و N.P. آشنا هستند و می دانند که این عبارت در کارت ویزیت یا تابلو نشان دهنده ی یک دکتر، پرستار یا بهیار است. اما کمتر کسی، حتی در آمریکا، می داند که PSC.D یا D.PSc نشان دهنده ی شخصی است که در طبابت معنوی یا مبتنی بر انجیل (pastoral or Bible-based medicine) مهارت دارد.

این عنوان نسبتاً جدید توسط برخی از صاحبان حرفه در طب جایگزین (alternative medicine) به کار می رود. انجمن طب معنوی (Pastoral Medical Association) در تگزاس برای علاقمندان به این حرفه در همه ی 50 ایالت آمریکا و 30 کشور دیگر گواهی طب معنوی صادر می کند. برخی از این افراد خود را دکتر طب معنوی می نامند. اما این گواهی ها مدرک پزشکی نیست. اغلب مردم این را نمی دانند و این موضوع سازمان های نظارتی پزشکی را نگران کرده است.

مارک سارچیوتو 60 ساله در حاشیه ی شهر دالاس زندگی می کند. مارک دچار نوروپاتی فلجی است و سال هاست دنبال علاج است. یک پا بی حس است و وقتی می خواهد واکر را رها کند و روی نیمکت بنشیند، دست چپ خود را دراز می کند.

او می گوید، ” مثل این که یه نفر داره بهش سوزن فرو می کنه. همین حالا حس می کنم سرد شده و نمیتونم گرمش کنم.”

او و همسرش جوآن سارچیوتو، در سال 2013 خبری درباره ی یک درمان جدید برای نوروپاتی در هلس کُر سنتر در ریچاردسون تگزاس شنیدند. آگهی گفته بود ویزیت اولیه رایگان. آن ها به سرعت خود را رساندند. اما زیاد طول نکشید که بفهمند ویزیت اولیه چندان هم رایگان نیست.

جوآن می گوید، “وارد شدیم و یه دستیار یا کسی که نمیدونم چه سمتی داشت فشار خون مارک رو گرفت و گفت باید عکس بگیریم و این که 35 دلار باید بدیم. گفتم فکر می کردم رایگانه. وقتی شروع می کنن به درخواست آزمایش، میدونم چی مزخرفه و چی مزخرف نیست.”

مؤسس هلس کُر سنتر، کارل جاوهاری است. او یک کایروپراکتور است اما می گوید حرفه اش “طب عملکردی” (functional medicine) است و مدرک خود را از انجمن طب معنوی گرفته است.

بر اساس آگهی های تبلیغاتی، در هلس کُر سنتر، کاهش وزن طبیعی، و کمک به درمان کم کاری تیروئید و دیابت انجام می شود و کارکنان آن در وبسایت، دکتر طب معنوی خوانده شده اند. دیوارهای مطب جاوهاری پر از گواهینامه های قاب شده است و یک انجیل روی میز وی قرار دارد.

جاواهاری می گوید، “افراد مختلفی با انواع مشکلات رو اینجا می بینیم: مشکلات تیروئید، دیابت، فشار خون، کلسترول، با خیلی ها کار می کنیم تا وزن شونو کم کنن و غیره و خیلی موفق شدیم.”

جاوهاری گاهی با مقامات ایالتی به مشکل بر خورده است. در ماه آگوست گذشته، به دلیل تبلیغات گمراه کننده 2500 دلار توسط بورد کایروپراکتیک تگزاس جریمه شد. در ماه ژوئن، بورد پزشکی تگزاس دستور داد جاوهاری درمان وضعیت های خارج از معلومات کایروپراکتیک خود را برای همیشه متوقف کند.

او می گوید این کار را انجام داده است.

به نظر او برخی افراد ممکن است از مدرک معنوی سوء استفاده کنند، اما او از آنان نیست.

جاوهاری می گوید، “شنیدم یکی دو نفر دارن کار می کنن که حتی دکتر نیستن. مشتری باید حواسش باشه و ببینه این دکتر کارشو بلده یا نه؟”

  در سال های اخیر، بورد پزشکی تگزاس حدود یک دوجین دستور توقف همیشگی برای افرادی صادر کرده که مدرک طب معنوی دارند. برخی به فروش مکمل های مشکوک مانند کولوئید نقره می پردازند، وعده ی کاهش وزن سریع می دهند، اختلالات تیروئید را درمان می کنند و مردم را از تزریق واکسن برحذر می دارند.

به گفته ی ماری رابینسون، رئیس بورد پزشکی تگزاس، آنان طی چند سال اخیر از اصطلاح طب معنوی مطلع شده اند. او می گوید، “مردم فکر می کنن این به معنی تشخیص و درمان بیماری هاست. این یه مدرک نیست. این یه گواهینامه نیست.”

حداقل مدرکی نیست که بورد پزشکی تگزاس به رسمیت بشناسد. به سراغ چندین نفر در شمال تگزاس رفتیم که از انجمن طب معنوی مدرک داشتند. هیچ یک حاضر به گفتگو نشد.

بسیاری از این دکترها وبسایت های تأثیرگذاری دارند که پر از داستان های موفقیت آمیز درمان بیماران است.

رابینسون می گوید هر کس در ایالات متحده بخواهد وبسایتی درست کند برای این کار آزاد است، اما تشخیص بیماری افراد و درمان آنان یا پیشنهاد درمان بدون گذراندن دوره ی آموزشی و دریافت مدرک، غیرقانونی است.

انجمن طب معنوی به هیچ یک از تماس های مکرر تلفنی ما پاسخ نداد. اما توضیحی با ایمیل فرستاد که توسط گروهی از مسیحیان تأسیس شده که نگران افزایش بیماری های مزمن هستند. انجمن می گوید که وظیفه خود می داند تا از “پرسنل بهداشتی درمانی خداوند متعال” حمایت کند.

بر اساس وبسایت انجمن، برای دریافت گواهینامه، متقاضیان باید استانداردهای سختی را بگذرانند که جزئیات آن کاملاً محرمانه است. اعضا همچنین باید حق عضویت اولیه و سالانه پرداخت کنند که از چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است.

خوب، پس چرا باید به انجمن ملحق شوند؟

به نظر استفان بارت، روانشناس بازنشسته ای که مؤسس یک سایت حمایت از مصرف کنندگان به نام Quackwatch.org است، مردم ممکن است حس کنند اگر مدرک داشته باشند بازارشان گرم تر خواهد شد. او می گوید، “این همه مدرک هست که میتونین بخرین و این فقط یکی از این همه است.”

به قول بارت، انجمن طب معنوی مثل یک باشگاه خصوصی است. بیماران رضایت نامه امضا می کنند، پول می دهند و حق شکایت ندارند. هر اعتراضی در دادگاه کلیسا رسیدگی می شود.

بارت می گوید، “اونا ادعا دارن هر توصیه ای که به شما می کنن ماهیت معنوی داره. یعنی اگه توصیه ای هم درمانی باشه، درمانی نیست، در واقع یه توصیه ی معنویه.”

این حرفه ها حامیانی هم دارند. تونی مک الهانی از پلانو، تگزاس، از طریق یک آگهی در مورد سمینار رایگان تیروئید با هلس کُر آشنا شد. او تحت درمان دارویی کم کاری تیروئید بود اما همچنان احساس خستگی می کرد.

او می گوید 300 دلار برای آزمایش اولیه و 4500 دلار برای یک دوره ی درمان 6 ماهه پرداخت کرده است. هیچ کدام تحت پوشش بیمه نبود.

مک الهانی فکر می کند سم زدایی فلزات سنگین، رژیم غذایی مخصوص و مکمل های گیاهی به او کمک کردند وزن کم کند و انرژی اش را افزایش دهد. پس آیا اهمیت دارد زنی که می بیند یک دکتر یا پرستار واقعی و مدرک دار نباشد؟

او می گوید، “نه، برام اهمیت نداره. حس می کنم کارشو بلده و بهتر از اون به درمانش جواب دادم که اگه مثلاً فقط می رفتم پیش یه متخصص غدد.”

گاهی طب سنتی همه ی پاسخ ها را ندارد و جستجو و یافتن جاهای مجاز در دنیای طب جایگزین می تواند دشوار باشد. به نظر ماری رابینسون از بورد پزشکی تگزاس، کلید در فهمیدن این نکته نهفته است که فردی که می بینید شایستگی لازم را داشته باشد. تنها به این دلیل که یک نفر جلوی اسم خود کلمه ی دکتر را بنویسد، نمی توان مطمئن شد که او واجد شرایط پزشک بودن است.

منبع