این میوه ترش مزه از نوع سَته (berry   یا سَته، هر میوه ای است که از یک تخمدان به وجود بیاید و دیواره این تخمدان پس از رسیدن، گوشتی شود. با این تعریف، میوه های متنوعی مانند انگور، سیاه گیله، زغال اخته، بلوبری، خرمالو، و خرما سَته به شمار می‌آیند) جدیدترین میوه ای است که از جنگلهای آمازون وارد بازار آمریکا شده است.

پیش از این، نوعی خرما به نام آسایی (açai  ) به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان، معروفیت خاصی در بین طرفداران میوه در آمریکا یافته بود. آسایی در زبان توپیایی (زبان بومیان آمریکای جنوبی و مرکزی) به معنی میوه ای است که گریه می کند. در سالهای اخیر تقاضای جهانی برای آسایی افزایش یافته و این میوه ارزش اقتصادی پیدا کرده است. پیش از این تنها منبع آسایی جنگلهای آمازون بود ولی اخیراً محققین برزیلی توانسته اند درخت آسایی را که شبیه نخل است خارج از جنگل پرورش دهند.

در پرو که مرکز اصلی تولید کاموکامو است، از آب و مربای آن بیشتر استفاده می شود. این میوه سرشار از ویتامین C  و آنتی اکسیدان است. میزان ویتامین C در کاموکامو بیش از 100 برابر لیمو ترش است.

چون این میوه در شکل تازه بسیار تُرد و حمل و نقل آن سخت است، در حال حاضر عمدتاً به پودر تبدیل و صادر می شود. براساس آمار منتشر شده از سوی دولت پرو، عایدی سالیانه که از محل صادرات کاموکامو نصیب این کشور می شود از 660 هزار دلار در سال 2009 به 1.82 میلیون دلار در سال 2013 افزایش یافته است.

منبع