مهم نیست پیر باشید یا جوان، مرد یا زن، ثروتمند یا فقیر، تحصیل کرده یا بی سواد، این کابوس روزی دامن شما را خواهد گرفت. ورزش کردن ، نکشیدن سیگار یا حتی غذا نخوردن نیز شما را از این گرفتاری مصون نخواهد ساخت. فرضیه این است که اگر کلسترول خون شما بالا باشد، در معرض افزایش خطر تصلب شرایین (آترواسکلروز) و بیماری قلبی هستید.

این کابوس از چندین دهه پیش آغاز شده و در حال تبدیل به یک توهم یا هذیان بزرگ است. پژوهشهای متعدد و بزرگی نشان داده اند که کاهش کلسترول در بیماران مبتلا به بیماری قلبی (تأکید می کنم: بیماران) باعث کاهش خطر حمله قلبی می شود و مصرف منظم داروی کاهش دهنده کلسترول، طول عمر آنان را افزایش می دهد. بحثی نیست که بیشتر انسانها در اثر بیماری قلبی فوت می کنند. همانطور که همه انسانها یکسان آفریده شده اند، همه حق دارند نگران کلسترول خود باشند.

نکته ای که فراموش شده این است که کلسترول یک بیماری نیست و بالا بودن کلسترول به تنهایی نمی تواند دلیل کافی برای مصرف دارو باشد. انتشار جدیدترین توصیه های انجمن قلب آمریکا در ماه نوامبر، درباره کلسترول بالا در افراد سالم، بر این نگرانی ها دامن زده است. تجویز دارو ممکن است خطر احتمالی سکته قلبی افراد را در آینده کاهش دهد ولی آنان را در معرض خطر قطعی عوارض جانبی، مانند دردهای عضلانی و دیابت قرار می دهد.