این تحقیق از شماره آوریل مجله Circulation نشان می‌دهد با پنج کار می‌توان ده سال ببشتر عمر کرد. در این مطالعه از داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش سلامت پرستاران (Nurses' Health Study) و پژوهش پیگیری شاغلین سلامت (Health Professionals Follow-up Study) طی 30 سال استفاده شده است.

این پنج کار شامل خوردن غذای سالم ( داشتن نمایه خوراک سالم، Healthy Eating Index یا HEI)، سیگار نکشیدن، فعالیت جسمانی متوسط تا شدید دست‌کم به‌مدت 30 دقیقه در روز، میانه‌روی در الکل، و داشتن نمایه وزن سالم (healthy body-mass index یا BMI) است. هر یک از عوامل فوق باعث کاهش قابل‌توجه مرگ‌ومیر ناشی از همه علل، سرطان و قلبی‌عروقی می‌شود. خطر مرگ در افرادی که همه این کارها را انجام داده‌اند 74% کمتر از افرادی است که هیچ‌یک از آن‌ها را انجام نداده‌اند.

انجام این پنج کار، میانگین امید‌به‌زندگی در 50 سالگی را 14 سال در زنان و 12 سال در مردان افزایش می‌دهد و میانگین عمر احتمالی این افراد به ترتیب 93 و 88 سال است. در محاسبه نمایه خوراک سالم به مواردی مانند میزان مصرف میوه، سبزیجات، سبوس، لبنیات، پروتئین، غذاهای دریایی، چربی اشباع‌شده، نمک و کالری خالی (کالری از منشاء چربی جامد، الکل، و قند) توجه می‌شود. همه می‌توانند با مراجعه به سایت‌هایی مانند http://www.vegandonelight.com/healthyeatingindex.html از عدد نمایه خوراک سالم خود آگاه شوند. نمایه 50 به پایین بد، 51 تا 80 نیازمند اصلاح و بالای 80 خوب است.

منبع