ریکی بلوم‌فیلد، مدیر بخش بالینی و آمار حیاتی شرکت اپل، در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد به همه مراکز درمانی ایالات متحده اجازه دسترسی به اپلیکیشن موبایل پرونده دیجیتال این شرکت داده می‌شود. به‌این‌ترتیب همه بیماران خواهند توانست با اطمینان کامل اطلاعات پرونده دیجیتال خود را در گوشی آیفون خود دانلود کنند.

 

در حال حاضر حدود 300 مؤسسه درمانی در بیش از 6500 شعبه خود در سرتاسر آمریکا در این اپلیکیشن ثبت نام کرده‌اند. این مؤسسات برای انطباق پرونده‌های دیجیتال خود با اپلیکیشن آیفون باید پلاگین آن را از شرکت اپل دریافت و نصب کنند. البته دریافت اطلاعات، تنها گام اول است و در گام‌های بعدی بیماران باید بتوانند از این اطلاعات در سایر اپلیکیشن‌ها استفاده کنند یا در صورت تمایل آن را با سایر پزشکان یا بیماران یا مؤسسات به اشتراک بگذارند. درحال‌حاضر، این اپلیکیشن رایگان است.

 

به‌عنوان مثال، Medisafe که یک اپلیکیشن مدیریت دارویی است می‌تواند به کمک این اطلاعات به بیماران یادآوری کند تا داروی خود را به‌موقع مصرف کنند یا از تداخلات دارویی مطلع شوند. بلوم‌فیلد گفته است افراد در به‌روزرسانی‌های بعدی خواهند توانست به کمک این اپلیکیشن تغییرات نتایج آزمایش‌های خود را به شکل نمودار مشاهده کنند.

 

پیش از این میکروسافت و گوگل نیز اپلیکیشن‌های مشابهی معرفی کرده بودند که البته هیچ‌یک نتوانست توجه بیماران را جلب کند. پرسش اصلی این است که آیا بیماران از این اپلیکیشن اپل استقبال خواهند کرد؟ به‌نظر می‌رسد به‌تدریج با افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها برای استفاده از اطلاعات پرونده دیجیتال، تمایل بیماران به دانلود پرونده خود نیز افزایش خواهد یافت. یک جنبه منفی افزایش اطلاعات این است که احتمالاً تعداد پرسش‌های بیماران از پزشکان افزایش خواهد یافت و این می‌تواند روابط پزشک و بیمار را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع