آکادمی طب اطفال آمریکا در شماره فوریه مجله Pediatrics به ارائه تازه‌ترین توصیه‌ها در زمینه اقدامات پیشگیری‌جویانه در کودکان پرداخته است. برخی رئوس این توصیه ها به شرح زیر است:

–          غربالگری از نظر افسردگی از 12 سالگی توصیه می‌شود. همچنین پزشکان باید در شیرخواران در ویزیت‌های 1، 2، 4 و 6 ماهگی درباره افسردگی مادر سؤال کنند.

–          غربالگری از نظر اختلالات روانی اجتماعی و رفتاری باید با محوریت خانواده باشد.

–          غربالگری از نظر HIV یک نوبت بین 15 و 18 سالگی توصیه می‌شود.

–          غربالگری از نظر عفونت‌های آمیزشی در همه نوجوانان 15 سال به بالا توصیه می‌شود. پزشکان باید زمان مشخصی از هر ویزیت را به مشاوره خصوصی با نوجوان اختصاص دهند. غربالگری شامل مشاوره برای خودداری از آمیزش جنسی، و در نوجوانانی که آمیزش جنسی داشته‌اند، آموزش روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های آمیزشی و بارداری ناخواسته است. رفتارهای مخاطره‌آمیز مانند مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین تکمیل برنامه واکسیناسیون HPV و هپاتیت B نیز باید مورد توجه قرار گیرد. جدول پنج P به عنوان راهنمای غربالگری عفونت‌های آمیزشی ارائه شده است:

  • Partners: آیا تاکنون با کسی تماس جنسی (سکس) داشته‌ای؟ طی 2 ماه گذشته، با چند نفر سکس داشته‌ای؟ طی 12 ماه گذشته، با چند نفر سکس داشته‌ای؟ آیا این احتمال وجود دارد که طی 12 ماه گذشته با کسی سکس داشته باشی که او به طور هم‌زمان با شخص دیگری سکس داشته باشد؟
  • Prevention of Pregnancy: برای پیشگیری از بارداری از چه روشی استفاده می‌کنی؟
  • Protection From STIs: برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های آمیزشی و HIV چه کار می‌کنی؟
  • Practices: برای این‌که بدانم خطر ابتلای تو به عفونت آمیزشی چقدر است، باید به من بگویی دقیقاً چه نوع رابطه جنسی داشته‌ای. آیا تاکنون سکس واژینال داشته‌ای؟ منظورم رابطه‌ای است که در آن آلت وارد واژن شود. اگر بله، از کاندوم استفاده می‌کنی؟ هرگز، گاهی، یا همیشه؟ آیا تاکنون سکس مقعدی داشته‌ای؟ منظورم رابطه‌ای است که در آن آلت وارد مقعد شود. اگر بله، از کاندوم استفاده می‌کنی؟ هرگز، گاهی، یا همیشه؟ آیا تاکنون سکس دهانی داشته‌ای؟ منظورم رابطه‌ای است که در آن آلت یا واژن با دهان تماس پیدا کند. در مورد کاندوم: اگر پاسخ “هرگز” باشد، حتماً پرسیده شود “چرا از کاندوم استفاده نمی‌کنی؟” و اگر پاسخ “گاهی” باشد، پرسیده شود “در چه شرایطی یا با چه کسی از کاندوم استفاده نمی‌کنی؟”
  • Past history of STIs: آیا تاکنون دچار عفونت آمیزشی شده‌ای؟ آیا هیچ‌یک از افرادی که با آنان سکس داشته‌ای، تاکنون دچار عفونت آمیزشی شده‌اند؟ آیا تاکنون هیچ‌یک از شما مواد مخدر تزریقی مصرف کرده‌اید؟ آیا با کسی که در ازای پول یا مواد مخدر تن‌فروشی می‌کند، سکس داشته‌ای؟ نکته دیگری درباره روابط جنسی تو باقی مانده که من باید بدانم؟

–          همه شیرخواران باید از نظر ناشنوایی مادرزادی و مشکلات شنوایی غربال شوند. همچنین غربالگری شنوایی در نوجوانان در سه نوبت در سه فاصله زمانی 14-11، 17-15، و 21-18 سالگی توصیه می‌شود. با توجه به شیوع آسیب شنوایی ناشی از تماس با اصوات بلند و پرفرکانس در نوجوانان، غربالگری در این سنین لزوماً باید شامل شنوایی‌سنجی در محدوده 6 تا 8 هزار دسی‌بل هم باشد.

–          یک نوبت غربالگری بیلی‌روبین خون در ویزیت نوزادان توصیه می‌شود.

–          یک نوبت غربالگری از نظر دیس‌لیپیدمی بین 9 و 11 سالگی و مجدداً در 17 تا 21 سالگی توصیه می‌شود.

–          ارزیابی بهداشت دهان در ویزیت‌های12 و 18 ماهگی و همه ویزیت‌ها تا 6 سالگی و تا زمانی که کودک تحت مراقبت دندانپزشکی منظم قرار گیرد، توصیه می‌شود.

منبع