پیروزی دور از انتظار دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده منجر به افزایش توجه به اتفاقاتی شده که در زمینه نظام سلامت این کشور روی خواهد داد. در حال حاضر اطلاعی از جزئیات در دست نیست، اما یکی از چیزهایی که ترامپ در طول کارزار انتخاباتی همواره بر آن تأکید داشته و پیش از آن نیز از سوی جمهوریخواهان در مجلس و کنگره مطرح بوده، توقف برنامه درمانی اوباما (Obamacare) موسوم به قانون درمان ارزانقیمت یا مقرون به صرفه (Affordable Care Act یا ACA) و جایگزینی آن با برنامه جدید است، که انتظار می رود در روزهای نخست فعالیت کابینه جدید انجام شود.

توقف اجرای قانون درمان مقرون به صرفه منجر به این خواهد شد که 22 میلیون نفر از تحت پوشش بیمه درمانی خارج شوند و این پرسش پیش می آید که سرنوشت این افراد چه خواهد شد و چه برنامه ای جایگزین ACA می شود. با توجه به پیشنهادهایی که قبلاً توسط جمهوریخواهان مطرح و البته توسط اوباما وتو شده بود، به نظر می رسد رئوس این برنامه شامل:

–          توقف پوشش مدیکد برای آمریکایی هایی که نزدیک یا زیر خط فقر هستند،

–          حذف یارانه های خرید بیمه درمانی،

–          حذف مالیات هایی که برای تأمین بودجه اجرای ACA وضع شده است، و

–          حذف جرایم مالیاتی برای افرادی است که تحت پوشش بیمه نیستند.

بخش هایی از ACA احتمالاً باقی خواهد ماند. مثلاً شرکت های بیمه همچنان موظف خواهند بود جوانان را با استفاده از بیمه والدین تحت پوشش قرار دهند، یا هر شخصی را بدون توجه به سابقه پزشکی بیمه کنند.

ترامپ در سخنرانی های خود بارها بر جایگزینی ACA تأکید کرده اما جزئیات چندانی ارائه نداده است. در وبسایت کارزار انتخاباتی وی نیز هیچ اشاره ای به این جزئیات نشده اما گفته شده اصول بازار آزاد ترامپ باعث افزایش دسترسی به مراقبت های درمانی خواهد شد، درمان مقرون به صرفه تر خواهد شد و کیفیت درمان نیز برای همه آمریکایی ها ارتقا خواهد یافت.

جان میگز، رئیس آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، در نامه ای به ترامپ تأکید کرده که درمان مقرون به صرفه و در دسترس باید در اولویت باشد. وی همچنین اشاره کرده که کابینه جدید باید تلاش کند تا موانع اداری در نظام سلامت کاهش یابد، اصلاحات در جهت اولویت دادن به مراقبت های اولیه انجام شود و هزینه های مراقبت های اولیه و پیشگیرانه کاهش یابد.

سرنوشت قانون دسترسی به مدیکر (Medicare Access and CHIP Reauthorization Act of 2015  یا MACRA) که قرار است از ابتدای ژانویه اجرا شود، هنوز روشن نیست چون در برنامه های ترامپ هیچ اشاره ای به آن نشده است. اما با توجه به حمایت هر دو جناح از آن، احتمالاً دستخوش تغییرات سریع نخواهد شد.

واکنش پزشکان به انتخاب ترامپ متفاوت بوده است. برخی با این تصور که مقررات دست و پا گیر در حرفه پزشکی حذف خواهد شد، هیجان زده هستند. دیگران متحیر هستند که سرنوشت این چند میلیون نفر که از پوشش بیمه ای خارج می شوند چه خواهد شد.

به قول دکتر گرینبرگ، متخصص پوست از نوادا، “اگر دونالد ترامپ کاری را که گفته انجام دهد، نظام سلامت با حذف مقررات بی فایده به میدانی برای تاخت و تاز پرشور تبدیل خواهد شد. پزشکان خوشحال تر خواهند بود و به جای تیک زدن بی فایده چند مربع در پرونده های الکترونیک که کسی به آن ها اهمیت نمی دهد یا کسی آن ها را حتی نخواهد خواند، زمان بیشتری برای تمرکز روی درمان بیماران خواهند داشت.

کارلا لامبرت، پزشک خانواده از مریلند، معتقد است اوباماکر نواقصی دارد اما به نظر می رسد در مسیر درستی حرکت می کند. او متحیر است که در صورت حذف ناگهانی این قانون در اولین روزهای ریاست جمهوری ترامپ، چه روی خواهد داد. او می گوید، “مگر این که او چیزی به عنوان جایگزین نظام فعلی ایجاد کند. حدود نیمی از بیماران فعلی من از تحت پوشش بیمه خارج می شوند. من بالشخصه تصور نمی کنم بتوانم با این تغییر ناگهانی کنار بیایم.”

وبسایت ترامپ، علاوه بر لغو اوباماکر، شش هدف برای نظام سلامت فهرست کرده که سرنخ هایی از اولویت های کابینه او ارائه می دهد:

–          امکان فروش بیمه فراتر از مرزهای ایالتی با هدف افزایش رقابت،

–          امکان تخفیف مالیاتی برای بیمه درمانی اشخاص،

–          اعمال برخی تغییرات در زمینه صندوق ذخیره بیمه درمانی، مانند امکان انتقال آن به وراث،

–          الزام بر شفافیت نرخ ها برای همه ارائه دهندگان خدمات درمانی،

–          اعطای بودجه مدیکد به ایالت ها به شکل کمک بلاعوض به صورتی که ایالت ها در نحوه هزینه کردن آن آزاد باشند، و

–          حذف موانع ورود شرکت های تولید دارو به بازار آزاد.

هاوی مندل، جراح و متخصص زنان و زایمان از لس آنجلس، می گوید تغییر وزیر فرصت بزرگی برای رسیدگی به معایب نظام سلامت است. به نظر وی، “ترامپ در بسیاری از زمینه ها فرصت تغییر و بهبود دارد. مثلاً در نظام سلامت، می تواند با آزاد گذاشتن پزشکان به آنان فرصت دهد اوباماکر را با برنامه متعادل تری جایگزین کنند که در عین دسترسی بیماران به خدمات درمانی، استقلال پزشکان هم حفظ شود.”

منبع