افسانه کمبود هورمون مردانه: مراقب سودجویان باشید

پس از انواع داروهای چاقی و لاغری، قرص تقویت قوای جنسی  و کرم حلزون، اکنون نوبت به ژل هورمون مردانه (تستوسترون) رسیده تا در تبلیغات شبکه های ماهواره ای و سایتهای اینترنتی جا خوش کند.

گروه هدف این آگهی ها، مردان پا به سن گذاشته هستند. “اخیراً متوجه شده اید که کمتر می توانید ورزش کنید؟” “میل جنسی تان کم شده است؟” “کمبود انرژی دارید؟” “با پزشکتان مشورت کنید زیرا احتمالاً دچار کمبود هورمون مردانه هستید!”

به نظر بسیاری از پزشکان، کمبود هورمون مردانه افسانه ای است که توسط شرکتهای دارویی اختراع شده است. این شرکتها طی سال گذشته تنها در ایالات متحده حدود 3.5 میلیارد دلار صرف تبلیغات ژل تستوسترون کردند.

ژل تستوسترون در اصل با هدف کمک به بیماران مبتلا به سرطان ساخته شده است. این بیماران در اثر عوارض سرطان و یا شیمی درمانی دچار کمبود هورمون مردانه می شوند که با آزمایش خون تأیید می شود.

خطر بزرگ مصرف این ژل، سکته قلبی است. پژوهشگران معتقدند تبلیغات گسترده باعث افزایش مصرف این ژل در مردان سالم شده و بدین ترتیب افراد بسیاری، بی دلیل در معرض افزایش خطر سکته قلبی قرار گرفته اند. در واقع آزمایش خون در بیشتر این افراد نشان داده که سطح هورمون مردانه بر اساس سن آنان در محدوده طبیعی است. کاهش قدرت و توان جنسی هیچ ارتباطی با کاهش سطح هورمون مردانه ندارد.

عارضه دیگر مصرف ژل تستوسترون، بزرگ شدن پروستات و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات است.