این مطالعه از شماره ژوئن مجله  The Lancet که توسط گروه موسوم به بار جهانی بیماری (Global Burden of Disease) انجام شده نشان می‌دهد آمار مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های اسهالی در کشورهای کم‌درآمد کاهش قابل توجه یافته ولی در کشورهای پردرآمد رو به افزایش است. در زمانی نه چندان دور، در برخی نقاط جهان، یک عفونت ساده اسهالی به معنی حکم مرگ بود. در سال 2005، حدود 1.6 میلیون نفر در اثر ابتلا بیماری‌های اسهالی فوت شدند که 770 هزار نفر از آنان کودک زیر 5 سال بودند.

البته داده‌های بهداشت و سلامت از بسیاری از کشورها، به‌ویژه مناطق درگیر جنگ و مناقشات داخلی مانند لیبریا، محدود و کمتر قابل اعتماد است. ولی به هر حال، در مقایسه با مرگ 4 میلیون کودک در اثر ابتلا به اسهال در اواسط دهه 1960، و این‌که جمعیت جهان از آن هنگام تاکنون تقریباً 3 برابر شده، انتظار داشتیم این رقم به 12 میلیون برسد. درحالی‌که این رقم هم‌اکنون کمتر از 1.3 میلیون است.

به نظر پژوهشگران، کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های اسهالی ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی و تغذیه، گسترش برنامه‌های واکسیناسیون روتاویروس در آمریکای لاتین و آفریقا، و آموزش و ترغیب مادران به استفاده از سرم خوراکی بوده است.

نکته نگران‌کننده در این تحقیق، روند رو‌به‌رشد ابتلا به بیماری‌های اسهالی در کشورهای پردرآمد است که علت اصلی آن، مصرف بی‌رویه و غلط آنتی‌بیوتیک است.

منبع