اداره غذا و دارو (FDA) در ماه نوامبر دستگاه سل‌کانتر XW-100 شرکت سیسمکس را برای استفاده در خارج از آزمایشگاه (مثلاً در مطب پزشکان) مورد تأیید قرار داد. این اقدام اداره غذا و دارو با هدف تسریع در دسترسی به نتایج آزمایش انجام شده است.

شمارش کامل خون (CBC) از رایج‌ترین درخواست‌های پزشکان برای ارزیابی کم‌خونی، عفونت یا لزوم اقدامات فوری است. در حال حاضر، CBC با درخواست پزشک در آزمایشگاه انجام می‌شود و نتایج آن در اغلب موارد (به‌استثنای موارد اورژانسی یا بیماران بستری در بیمارستان) در عرض دست‌کم 24 ساعت آماده می‌شود. گاهی این تأخیر در آماده شدن نتایج CBC، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای بیمار داشته باشد.

دستگاه سل‌کانتر XW-100 برای استفاده در بیماران 2 سال به بالا طراحی شده است. این دستگاه می‌تواند با استفاده از حجم اندکی از خون بیمار (15 میکرولیتر) سلول‌های خونی را شمارش کرده و 12 پارامتر خونی شامل درصد افتراقی سلول‌های سفید را در عرض مدت کوتاهی (3 دقیقه) اعلام کند. این به معنی امکان شناسایی سریع وضعیت‌های پرمخاطره مانند کم‌خونی شدید، و یا کاهش شدید تعداد نوتروفیل (آگرانولوسیتوز) است. البته از این دستگاه نباید برای تشخیص یا پایش بیماران مبتلا به بیماری‌های خونی مختلف مانند سرطان خون استفاده شود.

پیش از این دستگاه XW-100 توانسته بود گواهی معافیت (Waiver) را از CLIA دریافت کند. قانون ارتقای آزمایشگاه بالینی (CLIA) مصوب 1988 به بیمه‌های مدیکر و مدیکد اجازه می‌دهد بر فعالیت همه مراکز آزمایشگاهی بالینی (و نه پژوهشی) در ایالات متحده نظارت کند. نوع گواهی CLIA برای یک کیت آزمایشگاهی، یک دستگاه آزمایشگاهی، یا یک مرکز آزمایشگاهی، بستگی به پیچیدگی آزمایش مورد نظر دارد. گواهی معافیت به این معنی است که دستگاه XW-100 از شمول مقررات CLIA برای آزمایش‌هایی که پیچیدگی متوسط به بالا دارند خارج است و می‌توان از آن در مراکز غیرآزمایشگاهی که گواهی معافیت CLIA را دارند، مانند مطب پزشکان استفاده کرد. با‌این‌حال، سطح پیچیدگی دستگاه باید پیش از اجرایی شدن به تأیید FDA نیز برسد. ارتفاع این دستگاه حدود 35 و عرض آن حدود 18 سانتیمتر است و طبق اعلام شرکت سیسمکس، فروش آن از بهار 2018 آغاز خواهد شد.

براساس اعلام مرکز بیمه‌های مدیکر و مدیکد، در حال حاضر بیش از 180 هزار مرکز در ایالات متحده صلاحیت استفاده از این دستگاه را دارند.

منبع