محققین دانشگاه آلبرتا در ادومونتون، کانادا، با مرور سیستماتیک مطالعات گسترده در 12 کشور در 5 قاره جهان (استرالیا، آفریقای جنوبی، انگلستان، ولز، نیوزیلند، هندوستان، ایرلند، ایالات متحده، هلند، مالت، صربستان و سوئد) به بررسی دلایل مراجعه مستقیم (unreferred visit) بیماران به پزشکان عمومی پرداخته‌اند. نتایج این مطالعه که در شماره نوامبر مجله رسمی کالج پزشکان خانواده کانادا (Canadian Family Physician) منتشر شده نشان می‌دهد اگر یک پزشک عمومی بخواهد به نیازهای بیماران خود براساس دستورالعمل‌ها رسیدگی کند، دست‌کم هر روز باید 18 ساعت کار کند.

به‌نظر این محققین، بار کاری پزشکان عمومی سنگین و پیوسته در حال افزایش است و بنابراین، شناسایی الگوی مراجعات به آنان می‌تواند به برنامه‌ریزی و پاسخ بهتر به این نیازها کمک کند. بیش‌تر پزشکان عفونت‌های تنفسی فوقانی و پرفشاری را شایعترین دلیل مراجعه بیماران عنوان کرده‌اند. چکاپ روتین، آرتریت (بجز کمر) و دیابت در رتبه‌های بعدی هستند.

بیش‌تر بیماران دلیل مراجعه خود را بیماری علامت‌دار گزارش کرده‌اند. مراقبت‌های پیشگیرانه یا وضعیت‌های مزمن بدون علامت حتی در بین 10 دلیل اول مراجعه بیماران هم مشاهده نمی‌شود. در این میان، شایعترین دلیل مراجعه به پزشک عمومی به‌نظر بیماران، سرفه و کمردرد است. علائم شکم، فارنژیت و درماتیت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکته دیگر در این مطالعه، تفاوت در بین کشورهاست. افسردگی یا اضطراب در کشورهای توسعه‌یافته رتبه سوم دارد ولی در فهرست کشورهای درحال‌توسعه مشاهده نمی‌شود. در مقابل، ذات‌الریه (پنومونی) سومین دلیل مراجعه به پزشک عمومی در کشورهای درحال‌توسعه است ولی در فهرست کشورهای توسعه‌یافته به‌چشم نمی‌خورد.

منبع