اداره غذا و دارو (FDA) در ماه سپتامبر دو اپ سلامت ساعت اپل را برای استفاده در افراد بالای 22 سال تأیید کرد. سری چهارم ساعت اپل دارای حس‌گری است که می‌تواند در عرض 30 ثانیه از یک فرد نوار قلب بگیرد و بگوید آیا ضربان قلب طبیعی است یا علائم فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. داده‌ها به شکل یک فایل پی‌دی‌اف قابل استخراج و ارسال است.

در سری پنجم ساعت اپل، ضربان قلب در فواصل معین تحلیل شده و در صورت وجود ریتم نامنظم یا افزایش یا کاهش تعداد ضربان از یک حد مشخص، این موضوع هشدار داده می‌شود. اپ دیگری که به ساعت اپل افزوده شده، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ (گردش‌سنج) برای هشدار سقوط است. اگر ساعت به‌مدت 60 ثانیه پس از هشدار بی‌حرکت بماند، تماس فوری و ارسال پیام به شماره اضطراری انجام می‌شود.

افسر عملیاتی اصلی اپل، جف ویلیامز، در ماه سپتامبر هم‌زمان با اعلام خبر تأیید اف‌دی‌ای، ساعت اپل را “نگهبان غایی سلامت افراد” دانست. رییس انجمن قلب آمریکا، دکتر بنجامین، گفت گاهی بیماران علائمی را گزارش می‌کنند که هنگام ویزیت وجود ندارد و دسترسی به این‌گونه اطلاعات را یک تحول بزرگ دانست. ولی برخی صاحب‌نظران معتقدند نوار قلبی ساعت اپل ممکن است باعث افزایش موارد مثبت کاذب و درمان غیرضروری شود.

ساعت اپل قادر به اندازه‌گیری اشباع اکسیژن، فشار خون یا حتی سرعت تنفس نیست. ساعت Fitbit قادر به اندازه‌گیری اشباع اکسیژن است. پیش از این نیز در ماه نوامبر 2017، اپ سلامت شرکت AliveCor موسوم به KardiaBand معرفی شده بود. البته با استفاده از این نوع داده‌ها، شاید در سالیان آتی، دانش بیش‌تری درباره آریتمی‌ها به‌دست آید.

دست‌کم در برخی از  بیمارانی که نیاز به پایش مداوم ضریان قلب دارند، ساعت اپل با قیمت 399 دلار از نظر هزینه-اثربخشی می‌تواند بهتر از هولتر چندصد تا چندهزار دلاری باشد. دکتر اسکات گاتلیب از اف‌دی‌ای معتقد است مصرف‌کنندگان با استفاده از ساعت اپل قدرت بیش‌تری در کنترل اطلاعات سلامت و تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه سلامت خود دارند.

منابع: 1 2