این مطالعه از شماره ژوئیه JAMA Internal Medicine به بررسی فواید و مضرات سی‌تی‌اسکن برای ارزیابی خون‌ادراری (هماتوری) پرداخته است. پنج دستورالعمل (گایدلاین) در این ارتباط مورد توجه قرار گرفته است: دستورالعمل کشور هلند، انجمن ارولوژی کانادا، کایزر پرماننته، نمایه خطر هماتوری (Hematuria Risk Index)، و انجمن ارولوژی آمریکا.

 

مثلا براساس دستورالعمل انجمن ارولوژی آمریکا، انجام سیستوسکوپی و سی‌تی‌اروگرافی در همه بیماران 35 ساله و بالاتر با هماتوری توصیه می‌شود. توصیه در کانادا و هلند شامل سیستوسکوپی و سونوگرافی و یا عدم مداخله براساس سن بیمار و میزان خطر است. کایزر پرماننته، سی‌تی‌اسکن را تنها در موارد هماتوری آشکار توصیه می‌کند.

 

در یک حجم نمونه فرضی 100 هزار نفری، بالا‌ترین میزان تشخیص (98%) با دستورالعمل انجمن ارولوژی آمریکا و پایین‌ترین میزان تشخیص (93%) با دستورالعمل هلندی حاصل شده است. تعداد موارد سرطان ناشی از اشعه سی‌تی‌اسکن با دستورالعمل انجمن ارولوژی آمریکا 575 مورد و با دستورالعمل کایزر پرماننته 108 مورد گزارش شده است. به‌علاوه، هزینه اضافی تشخیص سرطان دوم با دستورالعمل انجمن ارولوژی آمریکا، در مقایسه با دستورالعمل کایزر پرماننته، حدود یک میلیون دلار برآورد شده است.

 

به‌طورکلی، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که انجام سی‌تی‌اسکن برای همه مبتلایان به هماتوری میکروسکوپی، توصیه خوبی نیست.