اخیراً ویرایش دهم کدهای طبقه بندی بین المللی بیماریها (International Classification of Diseases, Revision 10 [ICD-10]) منتشر شده و اجرای آن در ایالات متحده الزامی است. در طبقه بندی جدید، که نگارش آن بیش از یک دهه به طول انجامیده است، تعداد کدها از حدود 14 هزار به 68 هزار (بیش از چهار برابر) افزایش یافته است.

واشنگتن پست در ماه سپتامبر گزارش کرد پزشکان بخش خصوصی، بیمارستانها و دولت فدرال آمریکا میلیاردها دلار برای تهیه ی مقدمات این تغییر بزرگ هزینه کرده اند. البته مخالفین طبقه بندی جدید معتقدند هزینه ی تغییرات گزاف است و ارزش آن را ندارد. این نگرانی جدی وجود دارد که خطا در کدگذاری می تواند منجر به کسورات در پرداخت برخی صورتحساب ها، یا دست کم، تأخیر در پرداخت آنها شود. برخی پزشکان به فکر استفاده از تسهیلات کوتاه مدت بانکی هستند. همچنین دولت اعلام کرده تا یک سال هیچ صورتحسابی به دلیل کد اشتباه مشمول تأخیر یا کسورات در پرداخت نخواهد شد.

یکی از تغییرات اساسی در طبقه بندی جدید، تأکید بیشتر بر فاکتورهایی مانند مکان دقیق و سمت (چپ یا راست) ضایعات نئوپلاستیک و غیرنئوپلاستیک یا زمان و متغیرهای دیگر است. به عنوان مثال، یکی از مواردی که حتماً باید ثبت شود این است که جراحی در سمت چپ یا راست شکم انجام شده و یا ویزیت اول بیمار است یا ویزیت مجدد.

افزایش قابل توجه حجم کدها، لازمه اش این است که پزشکان برای توصیف هر وضعیت بیشتر دقت کنند و بیشتر وقت بگذارند. قضیه حتی در رسانه های اجتماعی مانند توییتر، شکل شوخی به خود گرفته است. نمونه ی آن استفاده از هشتگ #theresacodeforthat یا نام کاربری @everyicd10 است. کارت بازی این کدها هم در مدت کوتاهی به بازار آمده و پوسترهایش طرفدار پیدا کرده است.

 منابع: 1 2