این رأی جنجالی دادگاه حکمیت ورزش (CAS)، تعداد زنان شرکت‌کننده در رقابت‌های ورزشی، به‌ویژه در المپیک را محدود خواهد ساخت.

ماجرا به مقررات جدید اتحادیهٔ بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی (IAAF) در سال ۲۰۱۸ و شکایت کاستر سیمنیا، قهرمان دو ۸۰۰ متر از آفریقای جنوبی بازمی‌گردد. وی مبتلا به یکی انواع اختلالات تکوین جنسی (disorders of sex development  یا DSDs) است که باعث می‌شود سطح تستوسترون خون او بالا باشد. دادگاه حکمیت ورزش اعلام کرده تعیین محدوده برای تستوسترون ممکن است تبعیض‌آمیز به‌نظر برسد ولی برای اطمینان از یک رقابت منصفانه ضروری است. پانل CAS گفته است عملکرد ورزشکاران در مسابقات ورزشی وابسته به عوامل و متغیرهای متعددی است ولی تفاوت اصلی و فاکتور تعیین‌کننده از نظر عملکرد ورزشی زن و مرد، سطح تستوسترون است. محدوده اعلام شده تستوسترون خون زنان توسط IAAF بین ۰.۰۶ تا ۱.۶۸ نانومول بر لیتر و مردان ۷.۷ تا ۲۹.۴ است و این اتحادیه محدوده ۵ نانومول بر لیتر (۱۴۴ نانوگرم بر دسی‌لیتر) را به عنوان ملاک شرکت ورزشکاران در رقابت با زنان یا مردان اعلام کرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نیز معیار پذیرش ورزشکاران تراجنسیتی به عنوان مرد یا زن را، سطح تستوسترون می‌داند و احتمالاً محدوده اعلام شده توسط IAAF را که پایین‌تر از محدوده فعلی این کمیته است، برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو خواهد پذیرفت.

منبع