سازمان غذا و دارو (FDA)، در روزهای پایانی ماه آوریل، سیگارهای آیکیوس (IQOS یا I Quit Ordinary Smoking) شرکت فیلیپ موریس را تأیید کرد. این سیگارها دارای یک باطری هستند که تنباکو را بدون سوزاندن دود می‌کند. این سازمان اعلام کرده ورود این سیگار به بازار به حفظ سلامت عمومی کمک می‌کند چون تعداد مواد سمّی موجود در دود آن کم‌تر و غلظت آن‌ها پایین‌تر است.

البته این به‌معنی بی‌خطر بودن این سیگارها نیست. همه فرآورده‌های تنباکو اعتیادآور و برای سلامت زیانبار هستند و تولید و خرید و فروش آن‌ها باید تابع مقررات سازمان غذا و دارو باشد. به‌ویژه این سازمان به شرکت فیلیپ موریس هشدار داده از محدودیت‌های فروش این قبیل محصولات به جوانان  پیروی کند.

کارزار کودکان بدون سیگار ضمن ابراز نگرانی خود در این زمینه اعلام کرده که اگر اقدامات احتیاطی جدی گرفته نشود، آیکیوس جایگزین سیگارهای جول (JUUL یا  JUice USB Lighting) خواهد شد و به اپیدمی سیگار الکترونیک در میان جوانان دامن خواهد زد. نگرانی دیگر این است که با توجه به قابلیت آزادسازی دود تنباکو، امکان استفاده از این ابزار برای مصرف مواد دیگر و خطرناک‌تر نیز وجود دارد.

منبع