نتایج پیگیری افراد شرکت‌کننده در این آزمون دولتی تحت عنوان طرح استعداد (Project Talent) که در دهه 1960 بر روی حدود نیم میلیون نوجوان در ایالات متحده انجام شد، در ماه سپتامبر در JAMA منتشر شده است. بیش‌تر داوطلبان دانش‌آموز بودند، ولی در میان آن‌ها نام‌هایی چون ستاره‌های راک (جانیس جاپلین و جیم موریسون) نیز به چشم می‌خورد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در آزمون فوق نمره پایین‌تری کسب کرده بودند، بیش‌تر به الزایمر مبتلا شده‌اند. علائم کمبود حافظه می‌تواند از دوران نوجوانی قابل شناسایی باشد.

این آزمون شامل 17 موضوع مانند حساب، زبان، استدلال منطقی، ریاضیات و درک بصری و فضایی است. تحلیل نتایج آزمون “طرح استعداد” توسط اولین نمونه ماشین تحلیل داده انجام شد که در دهه 1960 جای دستگاه پانچ را گرفت.

بیش‌ترین ارتباط با خطر ابتلا به الزایمر مربوط به استدلال مکانیکی (mechanical reasoning) و حافظه لغات است: در مردان 17% و در زنان 16%. پژوهشگران امیدوارند “طرح استعداد” بتواند برای الزایمر کاری را انجام دهد که مطالعه فرامینگهام برای بیماری قلبی انجام داده است و با شناسای افراد پرخطر به کنترل این بیماری کمک کند. در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر در ایالات متحده به الزایمر مبتلا هستند که پیش‌بینی شده تعداد آنان تا سال 2050 به بیش از 14 میلیون نفر برسد.

منبع