این پژوهش در مجله کالج کاردیولوژی آمریکا در ماه آگوست 2014، نگاهی دارد به توصیه درمانی جدید در زمینه افزایش فشار خون سیستولیک آستانه یا هدف از 140 به 150 میلیمتر جیوه در افراد 60 سال به بالا که از سوی پانل مشترک ارائه شده است (2014 Eighth Joint National Committee panel که به اختصار پانل JNC-8 نامیده می شود). شرکت کنندگان در این تحقیق 8400 بیمار 60 ساله یا مسن تری بودند که در یک تحقیق قدیمی تر به نام INVEST trial (INternational VErapamil SR Trandolapril Study) به طور تصادفی تحت درمان با رژیم دارویی atenolol/hydrochlorothiazide  و یا  verapamil-SR/trandolapril قرار گرفته و فشار خون سیستولیک آنان پیش از شروع درمان بیشتر از 150 میلیمتر جیوه بود.

مبتلایان به بیماری شریان کرونری که فشار خون سیستولیک آنان پس از درمان به 140 تا 149 میلیمتر جیوه رسیده، در مقایسه با آنهایی که فشار خون سیستولیک شان به پایین تر از 140 رسیده، با اینکه هیچ تفاوتی از نظر مرگ و میر کلی، سکته قلبی و مغزی غیرمرگبار نداشتند، ولی خطر مرگ و میر قلبی عروقی، سکته مغزی کامل (گرفتاری تمام جریان خون قدامی یکی از نیمکره های مغز)، و سکته مغزی غیرمرگبار به تنهایی، در آنان بیشتر بود.

محققین توصیه می کنند فشار خون هدف در مبتلایان به بیماری شریان کرونر به میزان پیشین 140 میلیمتر جیوه بازگردد. البته انتقادی که به این پژوهش وارد شده این است که “متأسفانه طراحی آن به منظور تعیین فشار خون هدف انجام نشده و ممکن است نتایج آن تحت تأثیر عواملی چون میزان تبعیت بیماران از رژیم های درمانی قرار گرفته باشد.”

منبع