عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

طبقه بندي جديد تومورهاي دستگاه عصبی مرکزی

سازمان سلامت جهانی (WHO) طبقه بندي جديد (٢٠١٦) تومورهای مغز را منتشر کرده است. این طبقه بندی شامل دسته ها و واريانت هاي جديدي است كه بر اساس مطالعات ژنتيك حاصل شده و دقت تشخيص را افزايش مي دهد. همچنين فرآيند تشخيص لايه بندي شده (layered approach to diagnosis) بر اساس بافت شناسی، درجه (grade) و اطلاعات مولکولی، نشاندهنده تغيير قابل توجه نسبت به طبقه بندي پيشين است.

رؤوس برخي از این تغييرات كه در بيست و يكمين نشست علمي سالانه انجمن نوروانكولوژي آمريكا در ماه نوامبر اعلام شد، به شرح زير است:

–          طبقه بندی گلیوم بر اساس جهش ایزوسیترات دهیدروژناز (IDH)، گلیوم wild-type و توجه به درمان هدف‌مند متابولیک

–          طبقه بندی گلیوبلاستوم در اطفال بر اساس جهش هیستون H3

–          اضافه شدن تعاریف جدید بر اساس ژنتیک

–          پنج زیرنوع (ساب تایپ) مدولوبلاستوم

–          تمرکز روی تشخیص

–          عدم تأکید بر قالب مشخص برای گزارش آسیب شناسی

–          اضافه شدن عنوان نامشخص (not otherwise specified یا NOS) برای آستروسیتوم آناپلاستیک، الیگودندروگلیوم، و سایر بدخیمی ها به منظور مطابقت با نیازهای مراکزی که دسترسی به امکانات تشخیص مولکولی ندارند.

با توجه به طولاني و مشكل بودن فرآيند ارائه ويراست جديد طبقه بندي تومورهاي سيستم عصبي مركزي، يك كميته غيررسمي تحت عنوان کنسرسیوم غیررسمی سازمان سلامت جهانی در زمینه اطلاع‌رسانی مولکولی و کاربردی برای نامگذاری تومورهای دستگاه عصبی مرکزی (cIMPACT-NOW) در حال تشكيل است تا در فواصل كوتاه تر به تغييرات جديد احتمالي بپردازد و درباره شان اعلام نظر كند.

منبع

مطالب مرتبط

تازه‌ترین دستورالعمل سرطان پروستات

عزیزافشاری
5 سال قبل

تأیید اولین نشان‌گر یائسگی

عزیزافشاری
5 سال قبل

اعتیاد به اینترنت چقدر جدی است؟

عزیزافشاری
6 سال قبل
خروج از نسخه موبایل