خبر اول این‌که براساس تازه‌ترین گزارش (ماه مارس 2019) مرکز کنترل بیماری (CDC) یک پسربچه 6 ساله که در سال 2017 در مزرعه‌ای در اُرگون در حال بازی بود، 6 روز پس از آسیب‌دیدگی و زخمی شدن پیشانی دچار علائم بیماری کزاز شد.

متأسفانه والدین این پسربچه از واکسیناسیون کامل وی امتناع کرده بودند ولی خوشبختانه بیمار به‌موقع نجات یافت و پس از 57 روز بستری در بیمارستان (شامل 47 روز بستری در محفظه‌ای تاریک در بخش مراقبت‌های ویژه) مرخص شد. این اولین مورد کزاز در اطفال در ایالت اُرگون طی 30 سال اخیر است.

هزینه واکسیناسیون کزاز در ایالات متحده تنها 150 دلار است. خانواده‌هایی که تحت پوشش بیمه نیستند از طریق برنامه واکسیناسیون اطفال می‌توانند این واکسن را به‌طور رایگان دریافت کنند. این در حالی است ‌که معالجه کودک نامبرده بیش از 800 هزار دلار هزینه داشت.

خبر دوم این‌که فیس‌بوک اخیراً اعلام کرد در حال برداشتن گام‌هایی برای مقابله با اطلاعات غلطی است که بر علیه واکسیناسیون در این رسانه اجتماعی منتشر شده است. اگر ادمین یک گروه یا یک صفحه در فیس‌بوک اقدام به انتشار اطلاعات غلط درباره واکسن کند، این گروه یا صفحه به‌طور کامل از توصیه‌ها، فید اخبار و جستجوی فیس‌بوک حذف خواهد شد.

به‌علاوه، آگهی‌هایی که حاوی اطلاعات غلط درباره واکسن هستند، حذف خواهند شد. اگر یک حساب کاربری به ارائه این اطلاعات غلط ادامه دهد، آن حساب کاربری نیز غیرفعال خواهد شد. این اقدامات شامل اینستاگرام که تحت مالکیت فیس‌بوک است نیز خواهد بود.

و خبر سوم این‌که اخیراً یک دانش‌آموز 18 ساله دبیرستان از نورواک اُهایو به‌نام ایتن لیندنبرگر در شبکه اجتماعی reddit اعلام کرد که برخلاف خواسته مادر خود تصمیم گرفته برنامه واکسیناسیون خود را انجام دهد. بیش‌تر ایالت‌ها در آمریکا به والدین اجازه می‌دهند به‌دلایل مذهبی از واکسیناسیون فرزندان خود جلوگیری کنند.

طبق اعلام مرکز کنترل بیماری، تنها در ماه ژانویه و فوریه سال جاری، 206 مورد سرخک در 11 ایالت آمریکا گزارش شده است. لیندنبرگر می‌گوید مادرش بیش‌تر اطلاعات غلط درباره واکسن را از فیس‌بوک دریافت کرده است و او و مادرش قربانی اطلاع‌رسانی غلط برخط هستند.

لیندنبرگر در روز سه‌شنبه پنجم مارس با حضور در مقابل کمیته سلامت، آموزش، کار و بازنشستگی مجلس سنای آمریکا به سخنرانی در این زمینه پرداخت. مادر وی می‌گوید با گفته‌های فرزند خود موافق نیست ولی به او افتخار می‌کند که در مقابل نمایندگان سنا سخنرانی کرده و به یک نماد حمایت از واکسن تبدیل شده است.

منابع: 1 2 3