این مقاله از شماره فوریه The Lancet Infectious Diseases به معرفی یک داروی تازه برای مبارزه با مالاریا پرداخته است. سازمان سلامت جهانی موارد جدید ابتلا به مالاریا در سال 2015 را بیش از 200 میلیون نفر برآورد کرده که بیش از 400 هزار نفر از آنان فوت کرده‌اند.

داروی جدید با افزودن مقداری رنگ آبی‌متیلن (methylene blue) به آرتکین (dihydroartemisinin-piperaquine) به‌دست می‌آید. رنگ آبی‌‌متیلن پیش از این در سال 1892 هم برای درمان مالاریا به کار رفته بود. درواقع متیلن‌بلو، قدیمی‌ترین داروی صنعتی ضدمالاریا است. ولی این بار، از آن برای متوقف ساختن چرخه انتشار بیماری استفاده می‌شود. این دارو انگل مالاریا را در عرض 2 روز منهدم می‌کند و اگر پشه فرد بیمار را نیش بزند، قادر به منتشر ساختن انگل نخواهد بود. متیلن‌بلو باعث انهدام شکلی از انگل می‌شود که برای انتشار آن توسط پشه لازم است. مصرف آرتکین بدون آبی‌متیلن، چنین اثری ندارد.

در قرن نوزدهم، محدودیت اصلی مصرف متیلن‌بلو این بود که باعث آبی شدن ادرار و مدفوع بیماران می‌شد و این خوشایند نبود. در‌حال‌حاضر، کاربرد اصلی متیلن‌بلو در آزمایشگاه و برای رنگ‌آمیزی و تسهیل مشاهده سلول‌ها و باکتری‌ها است. محققین امیدوارند با ابداع ترکیب جدید بتوانند به کنترل مالاریا، به‌ویژه در کشورهایی که سایر روش‌های کنترل مالاریا تاکنون موفق نبوده، کمک کنند.

منبع