این گزارش آکادمی طب اطفال آمریکا در شماره ژوئیه Pediatrics به موضوع افزودنی‌های خوراکی پرداخته است. بسیاری از افزودنی‌های خوراکی برای اطفال خطرناک هستند. به برخی موارد در اینجا اشاره می‌شود:

– بیس‌فنول‌ها: این مواد در ظروف پلاستیکی و پوشش داخلی قوطی‌های فلزی باعث اختلال در عملکرد غدد داخلی و کاهش قدرت باروری می‌شوند و ممکن است زمان بلوغ را تغییر دهند. بیس‌فنول‌ها احتمالاً در تکوین دستگاه عصبی و چاقی کودکان هم مؤثر هستند.

– فتالات‌ها: این مواد در بسته‌بندی‌های پلاستیکی و نیز لوله‌های پلاستیکی دستگاه‌های تولید مواد خوراکی یافت می‌شود. فتالات‌ها نیز باعث اختلال عملکرد غدد داخلی و اختلال بیضه، اختلالات قلبی‌عروقی و استرس اکسیداتیو می‌شوند.

– نیترات‌ها و نیتریت‌ها: این مواد مستقیماً به غذا (به‌ویژه گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس) اضافه می‌شود و ماندگاری غذا را افزایش داده، رنگ و ظاهر بهتری به غذا می‌دهد. نیترات و نیتریت سرطان‌زا بوده و باعث اختلال عملکرد تیروئید می‌شود.

آکادمی طب اطفال آمریکا به والدین توصیه می‌کند به جای کنسرو و کمپوت و غذاهای فرآوری شده، از مواد غذایی تازه یا یخ‌زده استفاده کنند و پلاستیک را از سبد غذایی خانواده حذف کنند. به‌علاوه، پلاستیک نباید در مایکروویو یا ماشین ظرفشویی قرار داده شود، چون احتمال آلودگی را افزایش می‌دهد.

منبع