عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

گزارش یک مورد ریشه‌کنی اچ‌آی‌وی

این گزارش از شماره آوریل Journal of Virus Eradication حاکی است خون یک فرد مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی به‌طور کامل عاری از این ویروس شده است. در اوایل دهه 1990 گروهی از افراد در استرالیا در اثر تزریق خون آلوده به گونه نادری از ویروس اچ‌آی‌وی موسوم به nef/LTR-deleted attenuated HIV-1 مبتلا شدند. مشخصه این نوع عفونت، پیشرفت بسیار کند بیماری بود. البته برخی از مبتلایان در نهایت دچار کاهش شمارش سلول CD4 شدند و آزمایش HIV RNA آنان مثبت شد.

 

آزمایش الایزا در یکی از این بیماران که در سال 1981 آلوده شده بود، در سال 1996 مثبت اعلام شد. نتیجه وسترن بلات نامعین (indeterminate) ولی HIV DNA مثبت بود. این بیمار بدون این‌که داروی ضدرتروویروسی دریافت کند، تاکنون بدون‌علامت مانده و آزمایش بار ویروسی (viral load) منفی و شمارش سلول CD4 طبیعی داشته و در حال حاضر نیز اعلام شده که HIV DNA وی نیز منفی شده است.

 

احتمالاً علاوه بر ویژگی‌های ویروس، ویژگی‌های سیستم ایمنی این فرد نیز شامل هتروزیگوت بودن از نظر ژن CCR5، آلل‌های HLA-B57و  HLA-DR13، و پاسخ لنفوسیتی قدرتمند و اختصاصی علیه اچ‌آی‌وی، در ریشه‌کنی این بیماری مؤثر بوده است.

منبع

مطالب مرتبط

جریمه ای برای انجام آزمایش

عزیزافشاری
8 سال قبل

آنتی بادی های منوکلونال جایگزین استاتین ها

عزیزافشاری
8 سال قبل

دستورالعمل جدید درمان سوزاک

عزیزافشاری
7 سال قبل
خروج از نسخه موبایل