عزیز افشاری
تازه های سلامت 93

پایان کابوسی به نام کلسترول

شنیده ها حاکی از آن است که توصیه های غذایی در زمینه پرهیز از غذاهای حاوی کلسترول در حال تغییر بنیادی است. یک گروه از صاحبنظران از سوی دولت آمریکا مأمور شده اند توصیه های جدیدی تهیه کنند که به آمریکاییها خواهد گفت چه بخورند و چه نخورند. موضوع اصلی و داغ بحث در این پانل، البته کلسترول است. دهها سال است به همه ما گفته شده کلسترول را در غذای خود محدود کنیم. این رویه احتمالاً تغییر خواهد یافت.
مطلب زیر ترجمه یک برنامه رادیویی است که به موضوع فوق می پردازد.

رابرت سیگل، مجری برنامه:

دهها سال است به همه ما گفته شده کلسترول را در غذای خود محدود کنیم. اما ظاهراً این قضیه در حال تغییر است. گروهی از صاحبنظران از سوی دولت فدرال آمریکا مأموریت یافته اند تا توصیه ها درباره مصرف کلسترول را به روز کنند. خبرنگار ما، آلیسون اُبری، برای گفتگو در همین موضوع به ما می پیوندد. سلام.

آلیسون اُبری، روی خط تلفن: سلام رابرت.

سیگل: قبلاً به ما گفته شده بود تا ابد از کلسترول پرهیز کنیم، و چندین نسل با همین ایده بزرگ شده اند. چه چیزی عوض شده است؟

اُبری: درست است. بیشتر ما از بچگی فکر می کردیم تخم مرغ خوب نیست، درست است؟ در دهه 1970 اهل فن شروع کردند به پیدا کردن رابطه بیماری قلبی با رژیم غذایی. از همان هنگام، انگشت اتهام به سوی کلسترول گرفته شد. کلسترول در فرآورده های حیوانی—گوشت، تخم مرغ، لبنیات—پیدا می شود و تصور همه ما این بود که مقدار غذا خوردن آمریکاییها، علت اصلی افزایش شیوع بیماری قلبی است.

سیگل: و حال چه اتفاقی افتاده است؟

اُبری: خوب، به طور خلاصه، محققین با ادامه تحقیقات در این مورد، به این نتیجه رسیده اند که در واقع هیچ گونه شواهد قطعی موجود نیست که ثابت کند خوردن کلسترول فراوان موجود در غذا می تواند مستقیماً باعث افزایش کلسترول بد در خون ما شود و رگهای ما را مسدود کند.

در واقع انجمن قلب آمریکا از سال 2013 مواضع قبلی خود را در زمینه کلسترول غذایی عوض کرده و شواهد مربوط به آن را ناکافی می داند. کمیته ای که مسئول ارائه توصیه های جدید است به همین قضیه خواهد پرداخت. البته باید اشاره کنم گزارش نهایی این کمیته هنوز منتشر نشده و جزئیات پیام آنها درباره کلسترول هنوز روشن نیست.

سیگل: همیشه از غذاهای پرکلسترول صحبت کرده ایم. یعنی دیگر لازم نیست نگران کلسترول بالا باشیم؟

اُبری: نه، این تفکر به قوت خود باقی است که بالا بودن کلسترول بد (LDL) در خون، خطرناک است و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. چیزی که به تدریج عوض شده این است که کلسترول بد از کجا می آید.

خوب، بدن ما همه کلسترولی را که نیاز داریم تولید می کند. و برای بیشتر افراد، به نظر نمی رسد کلسترولی که مستقیماً از غذاها دریافت می کنیم، تفاوت معنی داری در تعیین میزان کلسترول خون ما داشته باشد. چیزی که این را تعیین می کند مجموعه ای از چند عامل است که عبارتند از ژنتیک شما، میزان فعالیت جسمانی شما و الگوی کلی غذا خوردن شما.

سیگل: خوب، چه انتظار می رود از چیزهایی که قرار است در توصیه های جدید ببینیم؟

اُبری: خوب، باید منتظر بمانیم و ببینیم کمیته تا کجا پیش می رود. اما من می گویم صاحبنظران از پیش بر اساس علم و دانش به این نتیجه رسیده اند که برای بیشتر افراد سالم، هر روز یک تخم مرغ خوب است. مطالعات نشان داده خوردن یک تخم مرغ در روز باعث افزایش معنی دار کلسترول مسدود کننده رگها در افراد سالم نمی شود.

اما این اخطار را جدی بگیرید—بسیاری از غذاهایی که حاوی کلسترول هستند، چربی اشباع شده بالایی دارند. مثلاً گوشت و پنیر، که آمریکاییها خیلی دوست دارند. خوب، صرف نظر از پیام جدید درباره کلسترول، این به معنی چراغ سبزی نیست که می توانید هرقدر دلتان خواست بیکن چیزبرگر بخورید. در واقع شرط می بندم اتفاقی که می افتد این است که گزارش جدید در تأیید توصیه های پیشین در زمینه رژیم غذایی سالم خواهد بود، یعنی همچنان باید قند و نمک اضافی را محدود کنید و در هر وعده غذایی، نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزی پر کنید.

سیگل: سپاس آلیسون.

اُبری: سپاس رابرت.

منبع

مطالب مرتبط

چپ و راست در آثار هنری

عزیزافشاری
10 سال قبل

هورمون جوانی، هوش را افزایش می دهد

عزیزافشاری
10 سال قبل

لاپاراسکوپی برای فیبروم رحم مناسب نیست

عزیزافشاری
10 سال قبل
خروج از نسخه موبایل