عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

مصرف زردینه ها و کاهش خطر اختلال عملکرد نعوظی

این مقاله از شماره ی ژانویه ی American Journal of Clinical Nutrition به ارتباط مصرف زردینه ها (فلاونوئیدها) با کاهش خطر اختلال عملکرد نعوظی (erectile dysfunction) پرداخته است. واژه ی فلاونوئید به مفهوم وسیع تمام رنگدانه‌های گیاهی را در بر می‌گیرد. نام فلاون از کلمه ی لاتین فلاووس به معنای زرد گرفته شده است. فلاونوئیدها باعث ایجاد رنگ در گلها، میوه‌ها و گاه برگ‌ها می‌شوند. بیشترین مقدار زردینه در این مطالعه در مرکبات، لیمو، فلفل، و زغال اخته آبی (blueberry) گزارش شده است.

حدود 25 هزار مرد 40 تا 75 ساله ی آمریکایی در این مطالعه شرکت کردند. ارزیابی عملکرد نعوظی هر 4 سال توسط پرسشنامه انجام شد. حدود یک سوم مردان شرکت کننده در این پژوهش، به طور متوسط پس از 10 سال دچار اختلال عملکرد نعوظی شدند. خطر ابتلا به این اختلال در مردانی که فلاونوئید بیشتری مصرف می کردند حدود 10% کمتر از مردانی بود که کمترین فلاونوئید را مصرف کرده بودند.

سالهاست که غذاها، سبزیجات، و میوه های حاوی زردینه به دلیل خواص آنتی اکسیدان و نقشی که در پیشگیری از پیری و ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان دارند، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. این ترکیبات، احتمالاً از طریق نقشی که در فعالیت مسیر تولید اکسید نیتریک در سلول های آندوتلیال دارند، از اختلال عملکرد نعوظی پیشگیری می کنند. شدت این تأثیر معادل 2 تا 5 ساعت پیاده روی شدید در هر هفته برآورد شده است.

 منبع

مطالب مرتبط

ماموگرافی سه‌بعدی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی

عزیزافشاری
4 سال قبل

فعالیت ویروس آنفلوانزا در ایالات متحده

عزیزافشاری
7 سال قبل

سلیاک و خطر نوروپاتی

عزیزافشاری
9 سال قبل
خروج از نسخه موبایل