عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

مردم همچنان به دانشمندان اعتماد دارند

در دورانی که صحبت از انکار تغییرات آب‌وهوایی و مخالفت با واکسیناسیون مطرح می‌شود، خواندن یک گزارش دلگرم‌کننده از سوی مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) خالی از لطف نیست. این گزارش که در ماه آگوست منتشر شده نشان می‌دهد 86 درصد پرسش‌شوندگان همچنان به دانشمندان اعتماد دارند و این میزان در مقایسه با سال 2016 (76 درصد) افزایش یافته است. اهمیت این گزارش به‌ویژه از آن جهت است که با توجه به نتایج سایر نظرسنجی‌ها، سطح اعتماد عمومی در سال‌های اخیر به‌طور کلی کاهش یافته است.

 

همچنین نسبت افرادی که اعتماد آنان به دانشمندان به شدت بالاست، از 21 درصد در سال 2016 به 35 درصد در سال 2019 افزایش یافته است. البته این اعتماد همه‌جانبه نیست و در برخی موارد انتقادهایی وجود دارد. کمتر از 20 درصد افراد معتقدند که دانشمندان در ارتباط با تعارض منافع خود با صنایع مختلف، شفاف عمل می‌کنند. انتقاد دیگر این است که دانشمندان کمتر اشتباه خود را می‌پذیرند.

 

براساس این نظرسنجی، گفته‌های پزشکان (48 درصد) بیش‌تر از محققین علوم پزشکی (32 درصد) و متخصصین تغذیه (60 درصد) بیش‌تر از محققین علوم تغذیه (29 درصد) قابل‌اعتماد است. موضوع جالب دیگر، تأثیر تمایلات و مواضع سیاسی در دیدگاه‌های افراد است. حدود 70 درصد دموکرات‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به محققین محیط زیستی دارند. این میزان در مورد جمهوری‌خواهان 40 درصد است. چنین تفاوتی در مورد علوم پزشکی و تغذیه قابل توجه نیست.

 

بیشتر افراد در پاسخ به این پرسش که چه عامل یا عواملی باعث افزایش اعتماد به دانشمندان می‌شود، دسترسی آزاد به نتایج و داده‌های تحقیق را به‌عنوان مهمترین عامل نام برده‌اند. حمایت مالی صنایع از برخی پژوهش‌ها باعث کاهش اعتماد عمومی به نتایج این تحقیقات می‌شود.

منبع

مطالب مرتبط

نشانگر بالقوه سرطان سلول سنگفرشی: TRIM29

عزیزافشاری
5 سال قبل

جدیدترین توصیه ها در زمینه غربالگری سرطان دهانه رحم

عزیزافشاری
7 سال قبل

خسارت فرسودگی پزشکان

عزیزافشاری
5 سال قبل
خروج از نسخه موبایل