شماره نوامبر 2014 نشریه انجمن بین المللی مطالعات سیاستهای دارویی (ISSDP) حاوی مطلبی درباره دستورالعمل جدید WHO مربوط به درمان سرپایی مسمومیت حاد با تریاک است. مشتقات تریاک مهارکننده پرقدرت تنفس هستند و مسمومیت حاد (overdose) شایعترین علت مرگ در افرادی است که این داروها را مصرف می کنند.

هر سال حدود 69 هزار نفر در سراسر جهان در اثر مسمومیت حاد با تریاک و مشتقات آن فوت می کنند. موارد فوت اخیراً افزایش یافته که علت اصلی آن، تجویز این داروها برای درمان درد مزمن است.

چهار توصیه اصلی WHO عبارتند از:

  1. افرادی که ممکن است با موارد مسمومیت حاد با مشتقات تریاک برخورد داشته باشند (مانند دوستان نزدیک، همسر، یا اعضای خانواده افرادی که این مواد را مصرف می کنند) باید به داروی نالوکسان دسترسی داشته باشند و نحوه تجویز آن را در موارد اورژانس بدانند.
  2. افرادی که نالوکسان تجویز می کنند باید با توجه به نوع دارویی که در دسترس دارند، مهارت خود برای تجویز آن، و شرایط زمانی و مکانی، نحوه تجویز آن را برگزینند (مثلاً داخل وریدی، داخل عضلانی، زیرجلدی، یا داخل بینی).
  3. اولین فردی که با اینگونه بیماران برخورد می کند باید در ابتدا راه هوایی را کنترل کند و پس از تجویز نالوکسان، اقدام به تنفس مصنوعی نماید.
  4. پس از تجویز نالوکسان و احیا، سطح هوشیاری و تنفس بیمار باید تا هنگامی که وی کاملاً بهبود یابد، به دقت کنترل شود.

منبع