اثرات محرک قهوه هزاران سال است که روشن شده است. اهالی اتیوپی متوجه شده بودند بزهایی که این گیاه را می خورند پرانرژی می شوند. یک پزشک آلمانی به نام Leonhart Rauwolff اولین بار در سال 1582 از داروی گیاهی سیاهی نام می برد که به خصوص برای معده خوب است. اما امروز بحث فراوانی درباره ی فواید طبی قهوه وجود دارد.

مخالفین قهوه می گویند فشار خون را افزایش می دهد، اما موافقین آن معتقدند هیچ مطالعه ی قدرتمندی این را ثابت نکرده و به علاوه، قهوه خطر ابتلا به دیابت، پارکینسون، سیروز کبد، سرطان روده و بیماری قلبی عروقی و به طور کلی مرگ و میر را کاهش می دهد.

در این مطالعه که در یک بیمارستان بزرگ آموزشی در سوئیس انجام شد و نتایج آن در ماه دسامبر در BMJ منتشر شده است، عادات مصرف قهوه در بین پزشکان، در حین کار، مورد توجه قرار گرفته است. بیش از 84% پزشکان حداقل یک بار در طول شیفت خود قهوه می نوشند. بیشترین میزان مصرف قهوه ی خامه دار (Café crème) در صبح ها و اسپرسو بعد از ظهرهاست. به طور کلی آقای دکترها بیشتر قهوه می نوشند اما خانم دکترها کاپوچینو را ترجیح می هند. همچنین ارتوپدها بیشتر از سایر پزشکان قهوه می نوشند. رادیولوژیست ها و جراحان عمومی در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین قهوه را پزشکان بیهوشی می نوشند. در مورد دانشجویان و دستیاران پزشکی نیز، هر چه سن و تجربه ی آنان بیشتر می شود، میزان مصرف قهوه ی آنان نیز بالاتر می رود.

منبع