عزیز افشاری
تازه های سلامت 92

خستگی مزمن

حدود یک میلیون فرد خردسال و بزرگسال در ایالات متحده دچار “سندرم خستگی مزمن” هستند. همه ما، برخی اوقات و به دلایل مختلف، دچار خستگی روحی یا جسمی می شویم. ولی مشکلات بیماران مبتلا به “خستگی مزمن” محدود به خستگی نیست. در برخی مناطق جهان به این بیماری “انسفالومیلیت میالژیک” می گویند.

اساس تشخیص این بیماری، احساس خستگی مفرط  و کسالت شدید، حتی پس از فعالیت خفیف و عادی است، طوری که بهبودی روزها تا هفته ها طول می کشد. اغلب بیماران مشکل خواب دارند و هر قدر هم بخوابند، هنگام بیدار شدن سر حال نخواهند بود. درد عضلات و مفاصل و اختلال تمرکز و حافظه، مشکلات گوارشی، سرگیجه، عدم تحمل گرما یا سرما، گلودرد و تورم غده های لنفی نیز جزو علائم این بیماری هستند. اغلب بیماران اظهار می کنند تمام مشکلات آنان پس از یک عفونت ویروسی شروع شده ولی هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. بیماران مدتها به پزشکان مختلف مراجعه می کنند ولی بیماری آنان تشخیص داده نمی شود.

به همین دلیل انستیتو طب آمریکا اخیراً مأموریت یافته ضمن تغییر نام این بیماری، معیارهای تشخیص آنرا نیز مشخص نماید. بسیاری از پزشکان و حتی بیماران با این مسئله مخالف هستند و معتقدند تغییر نام نه تنها مشکلات آنان را حل نمی کند، بلکه ممکن است باعث سردرگمی بیشتر شود.

مطالب مرتبط

مرگ 3 جوان در فستیوال موسیقی الکترونیک در نیویورک

عزیزافشاری
11 سال قبل

مصرف قند را کاهش دهید

عزیزافشاری
10 سال قبل

شیوع وبا در مناطق شرقی کشور

عزیزافشاری
11 سال قبل
خروج از نسخه موبایل