عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

توصیه‌ها در زمینه آرتریت تازه آغاز شده

جدیدترین توصیه‌های اتحادیه علیه روماتیسم اروپا در زمینه آرتریت تازه آغاز شده (early arthritis) در شماره دسامبر مجله Annals of Rheumatic Diseases منتشر شده است. بر اساس این توصیه‌ها:

–          بیمارانی که با آرتریت (هر گونه تورم مفصل، به همراه درد یا سفتی) مراجعه می‌کنند، باید در عرض 6 هفته پس از آغاز علائم به یک روماتولوژیست ارجاع و توسط وی ویزیت شوند.

–          عوامل خطرساز آرتریت پایدار (persistent) یا سایش‌دهنده (erosive) شامل تعداد مفاصل گرفتار، واکنش‌گرهای فاز حاد، فاکتور روماتوئید، آنتی‌بادی ضد پپتید سیترولین‌دار (ACPA)، و یافته‌های تصویربرداری باید در تصمیم درمانی مورد توجه قرار گیرد.

–          بیمارانی که در خطر آرتریت پایدار هستند، حتی در صورتی که معیارهای طبقه‌بندی را نداشته باشند، باید در اولین فرصت (ترجیحاً در عرض 3 ماه) تحت درمان با داروهای آنتی‌روماتیک تغییر دهنده بیماری (DMARDs)، ترجیحاً متوترکسات قرار گیرند.

–          داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کنترل علائم مؤثر هستند ولی باید در کمترین مقدار مؤثر و کوتاه‌ترین مدت ممکن، و پس از ارزیابی خطرات گوارشی، کلیوی، و قلبی‌عروقی تجویز و مصرف شوند.

–          کورتون سیستمیک درد، تورم و پیشرفت بیماری را متوقف می‌کند ولی باتوجه به عوارض مزمن باید با کمترین مقدار و به مدت کوتاه (کمتر از 6 ماه) به عنوان درمان کمکی به کار رود. تزریق کورتون به داخل مفصل باید برای تسکین علائم موضعی التهاب به کار رود.

–          کنترل فعالیت بیماری شامل تعداد مفاصل حساس و متورم، ارزیابی کلی بیمار و پزشک، ESR، و CRP است و باید به فواصل 1 تا 3 ماه تا رسیدن به هدف درمانی انجام شود. در کنار آن می‌توان از یافته‌های تصویربرداری و ارزیابی عملکردی بیمار نیز استفاده کرد.

–          اقدامات غیردارویی مانند ورزش‌های دینامیک و کاردرمانی باید به عنوان مکمل درمان در مبتلایان به آرتریت تازه آغاز شده مورد توجه قرار گیرد.

–          ترک سیگار، بهداشت دندان، کنترل وزن، ارزیابی وضعیت واکسیناسیون و درمان بیماری‌های هم‌زمان باید بخشی از برنامه کلی درمان بیمار باشد.

منبع

مطالب مرتبط

پنج انتخاب هوشمندانه توسط پرستاران

عزیزافشاری
5 سال قبل

تازه‌ترین توصیه‌ها درباره درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات

عزیزافشاری
5 سال قبل

نمک چقدر مهم است؟

عزیزافشاری
7 سال قبل
خروج از نسخه موبایل