عزیز افشاری
تازه های سلامت 92

تست الکل

تست سلامت رانندگان

بیشتر دستگاه‌هایی که برای تست سلامت رانندگان به کار می‌روند دارای یک حسگر سیلیکون هستند که نسبت به گازهای مختلف و آلاینده‌های موجود در هوای بازدم اشخاص مختلف و تغییرات دما و رطوبت هوا بسیار حساس است و به همین دلیل ممکن است نتیجه آزمایش تحت تأثیر عوامل مختلف مثل شرایط جوّی قرار گیرد. بنابراین حسگر دستگاه باید هر ۶ ماه تعویض و دوباره کالیبره شود. دستگاه‌هایی که حسگر پلاتین دارند باید حداقل هر سال یکبار کالیبره شوند.

عمل کالیبراسیون بسیار حساس است و باید توسط افراد دوره دیده و در شرایط خاصی انجام شود. دمای بدن و سرعت تنفس فرد مورد آزمایش نیز مهم است. مثلاً اگر فردی پله‌های یک طبقه را به سرعت بالا برود، به دلیل افزایش سرعت تنفس، غلظت الکل در هوای بازدم او تا ۱۵% و در طبقه دوم تا ۲۵% کاهش می یابد و در نتیجه تست الکل وی ممکن است به طور کاذب منفی باشد. در مقابل، اگر کسی نفس خود را ۳۰ ثانیه حبس کند، غلظت الکل هوای بازدم او ممکن است تا ۱۵% افزایش یابد.

این دستگاه ها درصد الکل هوای بازدم را در مبتلایان به کم خونی و در خانمها بیشتر از مقدار واقعی نشان می دهند. برخی از دستگاههای تست الکل علاوه بر الکل اتیلیک موجود در نوشیدنی ها، نسبت به مواد دیگر نیز حساس هستند. مثلاً بازدم افرادی که رژیم می گیرند و مبتلایان به بیماری دیابت (قند خون بالا)، اغلب حاوی استون بوده و ممکن است تست الکل این افراد بدون اینکه الکل مصرف کنند، مثبت شود.

برخی مواد افزودنی به بنزین، حلّال‌های مختلف و گازهای فرّار موجود در برخی شوینده‌ها نیز ممکن است وارد هوای تنفسی شده و تست الکل را به طور کاذب مثبت کنند. یکی از علل شایع تست الکل مثبت کاذب، آلودگی هوای بازدم با آب دهان است. علاوه بر الکل موجود در نوشیدنی‌ها که ممکن است در دهان باقی مانده و مقدار الکل را بیش از حدّ مجاز نشان دهد، آب دهان اغلب حاوی مواد دیگری مانند دهانشویه، خوشبوکننده دهان، یا محتویات معده است. محتویات معده ممکن است به دلیل آروغ زدن، استفراغ یا ریفلاکس وارد دهان شوند. به همین دلیل افسران پلیس موظف هستند فرد مظنون را پیش از انجام آزمایش، حداقل به مدت ۱۵ دقیقه تحت نظر قرار دهند.

آزمایش الکل در آزمایشگاه

الکل شایع‌ترین ماده‌ای است که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد. اتیل گلوکورونید (EtG) و اتیل سولفات (EtS) متابولیت‌های الکل هستند که تا چند روز پس از مصرف در ادرار به روش غربالی ایمونواَسی یا روش تأییدی کروماتوگرافی- طیف‌سنجی وزنی (LC-MS/MS) قابل شناسایی هستند. بیشترین کاربرد این روش‌ها، اطمینان از پرهیز از الکل در افرادی است که سابقه الکلیسم دارند

منبع

مطالب مرتبط:
نکات کاربردی درباره ی آزمایش سوء مصرف مواد

بازگشت زامبی ها: مواد مخدر نوظهور

مطالب مرتبط

پزشکان هر مطلبی را به اشتراک نگذارند

عزیزافشاری
11 سال قبل

هر چیز گیاهی بی خطر نیست

عزیزافشاری
10 سال قبل

میوه خدایان

عزیزافشاری
10 سال قبل
خروج از نسخه موبایل