دستکاری بدن توسط نوجوانان پدیده غیرمعمولی نیست. توصیه‌های آکادمی طب اطفال آمریکا در زمینه خالکوبی و دستکاری بدن در شماره اکتبر مجله Pediatrics منتشر شده است. این توصیه‌ها شامل نکات ایمنی، مقررات قانونی و اقدامات بالینی در برخورد با موارد خالکوبی و دستکاری بدن در اطفال است.

این موضوع که دستکاری بدن و خالکوبی نشانه‌ای از رفتارهای مخاطره‌آمیز باشد، دیگر پذیرفته نیست. پزشک اطفال باید بتواند دستکاری‌هایی را که نرمال هستند از دستکاری‌هایی که مطرح‌کننده سندرم خودآزاری بدون قصد خودکشی (nonsuicidal self-injury syndrome) است تشخیص دهد.

بر اساس تعریف، فردی که طی یک سال گذشته دست‌کم 5 روز، بدون قصد خودکشی، خودآزاری کرده باشد با این هدف که به‌نوعی به بدن خود آسیب برساند، دچار سندرم خودآزاری بدون قصد خودکشی است.

نوجوانان و جوانان باید به بهداشت تجهیزاتی که برای خالکوبی و دستکاری‌های دیگر مانند سوراخ کردن پوست یا گذاشتن حلقه به کار می‌رود، توجه کنند. فردی که این کار را انجام می‌دهد باید نکات بهداشتی را رعایت کند و مثلاً دست‌های خود را بشوید و از دستکش استریل، سوزن استریل، جوهر تازه و ابزارهای یک‌بارمصرف استفاده کند. همچنین جوانان باید بدانند که خالکوبی یا دستکاری‌هایی که در معرض دید باشد ممکن است در زندگی آینده و مثلاً پیدا کردن شغل مناسب برای آنان مشکل‌آفرین باشد.

عوارض خالکوبی، به شرطی که توسط فرد ماهر و با رعایت بهداشت انجام شود، نادر است. مواردی از التهاب و عفونت پوست، سرطان و عوارض عروقی گزارش شده است. لیزر Q-switched در حال حاضر روش ارجح برای خالکوبی است.

منبع