عزیز افشاری
تازه های سلامت 94

بچه ‏ها در کشورهای فقیر شادتر هستند!

مطالعه‏ ای در میان 50 هزار کودک 8 تا 12 ساله که توسط بنیاد ژاکوبس انجام شد نشان می‏دهد بچه‏ ها در آفریقای جنوبی از فرصت‏هایی که برای بازی در بیرون از خانه دارند، چندان راضی نیستند. بچه‏ ها در الجزایر و اتیوپی می‏ گویند وقت کافی برای بازی ندارند چون باید در کارهای خانه و همچنین به برادر و خواهر خود کمک کنند. بچه ‏ها در کشورهای اروپایی نسبت به برخی کشورهای آفریقایی رضایت کمتری از وقت خود در مدرسه دارند.

بنیاد ژاکوبس یک مؤسسه غیرانتفاعی بین‏ المللی در زوریخ است که این مطالعه را در بین 15 کشور بسیار ثروتمند مانند نروژ و بسیار فقیر مثل اتیوپی انجام داده است. عجیب نیست که کودکان در کشورهای فقیر منابع کمتری در اختیار دارند. به عنوان مثال، تنها یک درصد بچه‏ ها در اتیوپی دارای ادوات شخصی برای نواختن موسیقی هستند، در‏حالی‏که بیشتر کودکان، چه فقیر و چه غنی، میزان بالایی از شادی و رضایت از زندگی خود را گزارش کرده ‏اند.

حتی بچه ‏ها در برخی کشورهای فقیر شادتر از کشورهای ثروتمند هستند. این موضوع به ویژه در مدارس چشمگیرتر است. به عنوان مثال، بچه‏ ها در نپال بیشتر از کشورهای توسعه ‏یافته مانند نروژ از مدرسه خود لذت می‏برند (البته این مطالعه پیش از زلزله اخیر انجام شده است.) شاید برای کودکان در کشورهای ثروتمندتر، آموزش جزو حقوق اولیه و پیش ‏پا‏افتاده باشد، اما در کشورهای فقیر، آموزش پدیده جدیدی به حساب می‏ آید و فرصت برخورداری از آن، حس مثبتی به کودک می‏دهد.

به‏ طور‏کلی، مدرسه برای کودکان کشورهای فقیر جذابیت بیشتری دارد. این بچه‏ ها، به دلیل دسترسی محدودتر به اینترنت و گوشی موبایل، خارج از مدرسه فرصت چندانی برای برقراری و ادامه روابط دوستانه با هم‏سن‏ و‏سالان خود ندارند. چند یافته جالب پژوهش فوق به قرار زیر است:

     به طور کلی، دختر و پسر به یک اندازه شاد هستند.

     در کشورهای ثروتمند، پسرها در مقایسه با دخترها از بدن و نمای ظاهری خود رضایت بیشتری دارند، اما در کشورهای فقیر چنین نیست.

     حدود 60% کودکان در نپال با والدین یا پدر و مادربزرگ خود زندگی می‏کنند، اما این رقم در انگلیس و نروژ کمتر از 10% است.

     بچه ‏ها در کشورهای فقیر، زمان بیشتری را به مراقبت از برادر یا خواهر یا سایر اعضای خانواده می‏پردازند.

منبع

مطالب مرتبط

نگاه داشتن نفس در زیر آب خطرناک است

عزیزافشاری
9 سال قبل

بیشتر بچه ها آب کافی نمی نوشند

عزیزافشاری
9 سال قبل

یک هشتم عمر بشر به دور از سلامت

عزیزافشاری
9 سال قبل
خروج از نسخه موبایل