عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

اولین پرونده قضایی در زمینه بیش‌مصرفی مواد مخدر با شکایت ایالت اوکلاهما

این هفته اولین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت ایالت اوکلاهما از شرکت‌های داروسازی در زمینه بیش‌مصرفی (overdose) داروهای مخدر تشکیل خواهد شد. بسیاری از ایالت‌های آمریکا و نیز شرکت‌های داروسازی به نتیجه این دادگاه چشم دوخته‌اند.

مقامات ایالت اوکلاهما مدعی هستند که شرکت‌های داروسازی باید خسارت بپردازند و این مبالغ باید صرف مقابله با اپیدمی مرگبار سوء‌مصرف اپیوئید در آمریکا شود.

در این دادگاه که اولین جلسه آن در روز سه‌شنبه 28 ماه مه 2019 برگزار شد، سقف مسؤولیت شرکت‌های داروسازی بررسی خواهد شد. دو شرکت تیوا و پوردو پیش از این با مقامات ایالت اوکلاهما به توافق رسیده‌اند. پوردو فارما ۲۷۰ میلیون دلار و شرکت اسرائیلی تیوا فارماسوتیکالز ۸۵ میلیون دلار خواهند پرداخت. این جلسه برای رسیدگی به اتهام شرکت سوم، یعنی جانسون و جانسون تشکیل می‌شود. این شرکت مدعی شده مبالغ درخواستی نامنصفانه است زیرا سهم جانسون و جانسون در بازار ایالت اوکلاهما بسیار ناچیز است. ولی مقامات ایالت اوکلاهما معتقدند این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده دارو در ایالات متحده است.

این تنها یکی از پرونده‌های شکایت علیه شرکت‌های داروسازی در آمریکاست. در بسیاری از ایالت‌های دیگر نیز پرونده‌های مشابه در جریان است.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که شرکت‌های داروسازی مسؤول اپیدمی سوء‌مصرف داروهای به‌شدت اعتیادآوری هستند که تولید و از دهه ۱۹۹۰ وارد بازار کرده‌اند، زیرا عمداً و برای افزایش فروش خود، از اطلاع‌رسانی کافی در زمینه خطرات مصرف این داروها خودداری کرده و حتی مدعی شده‌اند که این داروها کاملاً بی‌خطر هستند.

تجویز این داروها به‌تدریج باعث شد تعداد مصرف‌کنندگان به‌شدت افزایش یابد. موارد سوءمصرف و اعتیاد نیز رکورد شکست. افراد با اتمام سهمیه قانونی دارو، مجبور می‌شوند به بازار سیاه و مصرف موادی مانند هروئین روی بیاورند که در اغلب موارد آلوده به مواد صنعتی مانند فنتانیل است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ در اثر بیش‌مصرفی داروهای مخدر فوت شده‌اند ولی هم‌اکنون موارد مرگ ناشی از مصرف فنتانیل از داروها پیشی گرفته و این دارو مسؤول ۳۵ درصد مرگ‌میرهای ناشی از بیش‌مصرفی است.

بالاترین آمار مربوط به ایالت اوهایو است: سه مورد بیش‌مصرفی در روز و ۳۴۰ مورد مرگ ناشی از بیش‌مصرفی در طول سال ۲۰۱۶؛ و هم‌اکنون بیش از ۱۲ مورد بیش‌مصرفی در روز!

تاکنون بیش‌تر هزینه‌ها برای مقابله با اپیدمی بیش‌مصرفی داروهای مخدر از محل منابع ایالتی و مؤسسات خیریه تأمین شده است. تعداد کودکان بی‌سرپرست چند برابر شده است. مقامات در بسیاری از ایالت‌ها می‌گویند دیگر هیچ پولی حتی برای حمایت از این کودکان باقی نمانده است. فهرست انتظار در بسیاری از مراکز درمان اعتیاد به‌شدت طولانی شده است.

منبع

مطالب مرتبط

لزوم اتخاذ رویه قانونی یکسان درباره مرگ مغزی

عزیزافشاری
5 سال قبل

غربال‌گری حاملین ژن‌های بیماری‌‌زا در زنان باردار

عزیزافشاری
7 سال قبل

اغلب ترکیبات گیاهی با مندرجات قید شده بر روی بسته بندی خود مطابقت ندارند

عزیزافشاری
9 سال قبل
خروج از نسخه موبایل