عزیز افشاری
اطلاعات آزمایشگاهی

آیا هپاتیت سی عفونت آمیزشی است؟

▫️زن ۳۲ ساله‌ای ۶ هفته پیش در حالت مستی با مردی که چندان شناختی از وی ندارد مقاربت واژینال بدون کاندوم داشته و هم‌اکنون هیچ علامتی ندارد. این زن ۲ سال پیش برای چکاپ آزمایش داده و نتیجه تست اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی (اچ‌سی‌وی) او منفی بوده است و حال درخواست انجام آزمایش از نظر عفونت‌ آمیزشی (اس‌تی‌آی) دارد. چه آزمایش‌هایی را برای وی توصیه می‌کنید؟

۱. اچ‌آی‌وی، هپاتیت سی، سوزاک، کلامیدیا، و زگیل (اچ‌پی‌وی)
۲. اچ‌آی‌وی، هپاتیت سی، سوزاک، کلامیدیا، و تب‌خ
ال (اچ‌اس‌وی)
۳. اچ‌آی‌وی، هپاتیت سی، سوزاک، و کلامیدیا
۴. اچ‌آی‌وی، سوزاک، و کلامیدیا
۵. سوزاک و کلامیدیا

عملی‌ترین پاسخ گزینه ۵ (سوزاک و کلامیدیا) است. بسیاری از شیوه‌نامه‌های اجرایی برای ارزیابی افراد از نظر عفونت‌های آمیزشی با تماس واحد شامل آزمایش هپاتیت سی و اچ‌آی‌وی نیز هستند. در این‌جا به فقدان شواهد در زمینه سرایت هپاتیت سی از راه تماس هتروسکسوئل (دگرجنس‌گرا) می‌پردازیم.

خطر سرایت هتروسکسوئل اچ‌آی‌وی از مرد اچ‌آی‌وی مثبت به زن با هر بار آمیزش جنسی ۰٫۰۸ درصد است. اگر وضعیت اچ‌آی‌وی مرد نامشخص باشد باتوجه به شیوع اچ‌آی‌وی در ایالات متحده (حدود ۰٫۵ درصد جمعیت بزرگسال) خطر سرایت ۰٫۰۰۰۴ (۱ در ۲۵۰ هزار) است.

در یک مطالعه آینده‌نگر با شرکت ۶۰۰ زوج هتروسکسوئل که یکی از زوج‌ها دچار هپاتیت سی بود و دیگری نبود، طی ۳ سال پیگیری هیچ‌یک از زوج‌ها دچار هپاتیت سی نشدند.

یک مطالعه مقطعی در افراد اچ‌سی‌وی مثبت و زوج هتروسکسوئل آنان براساس ۸٫۳۷۷ نفر-سال پیگیری نشان داد حداکثر میزان سرایت اچ‌سی‌وی ۰٫۰۷ درصد در سال یا حدود ۱ در ۱۹۰ هزار آمیزش جنسی است. هیچ روش آمیزش جنسی خاصی با خطر سرایت همراه نبود. مؤلفین این مطالعه با توصیه سی‌دی‌سی موافق بودند که مبتلایان به اچ‌سی‌وی در ارتباط تک‌همسری طولانی‌مدت نیاز به تغییر رفتارهای جنسی خود ندارند.

در یک مطالعه دیگر با پیگیری ۷۷۶ زوج هتروسکسوئل در افراد اچ‌سی‌وی مثبت طی مدت ۱۰ سال، که هیچ‌یک از زوج‌ها از کاندوم استفاده نکردند، ۳ مورد ابتلا به اچ‌سی‌وی گزارش شد اما با توجه به تفاوت سویه ویروس انتقال جنسی منتفی بود.

مرور سیستماتیک مطالعات درباره احتمال سرایت جنسی اچ‌سی‌وی در مردان هم‌جنس‌گرا و دوجنس‌گرا نشان داد میزان وقوع اچ‌سی‌وی در مردان اچ‌آی‌وی مثبت ۶٫۴ در هزار نفر-سال و در مردان اچ‌آی‌وی منفی ۰٫۴ در هزار نفر-سال است. مکانیسم‌های احتمالی افزایش خطر سرایت اچ‌سی‌وی در افراد اچ‌آی‌وی مثبت شامل عفونت آمیزشی هم‌زمان، بار ویروسی بالاتر در مایع منی، و نیز سطح پایین‌تر ایمنی است.

نتیجه‌گیری

در زوج‌های هتروسکسوئل که یک نفر اچ‌سی‌وی مثبت باشد، به‌نظر نمی‌رسد هپاتیت سی بیماری آمیزشی باشد. خطر سرایت جنسی هپاتیت سی به افراد غیر مبتلا به اچ‌آی‌وی به‌شدت پایین است.

منبع: مدسکیپ

 

مطالب مرتبط

شاخ جلدی (Cutaneous horn یا Curnu cutaneum)

عزیزافشاری
4 سال قبل

اختلال انعقادی ناشی از تروما

عزیزافشاری
10 سال قبل

تشخیص زودرس سرطان لوزالمعده

عزیزافشاری
10 سال قبل
خروج از نسخه موبایل