عزیز افشاری
باشگاه مجلات (ژورنال کلاب)

آنتی بادی های منوکلونال جایگزین استاتین ها

درد عضلانی از علل شایع عدم تحمل داروهای کاهنده ی کلسترول یا استاتین ها محسوب می شود و شیوع آن بین 7 تا 29 درصد گزارش شده که نشان دهنده ی طیف وسیع علائم عضلانی است. البته این علائم اغلب گذراست، اما در برخی موارد (به ویژه در مورد سیمواستاتین) شدت آن به حدی است که  گاهی منتهی به رابدومیولیز  می شود.

مکانیسم آسیب عضلانی روشن نیست اما سن بالا، اختلال عملکرد کلیه یا کبد، جراحی، عفونت HIV، استعداد ژنتیکی و فعالیت جسمی بالا خطر میوپاتی ناشی از استاتین را افزایش می دهد.

داروهای جایگزین استاتین هنوز به تأیید FDA نرسیده است. جدیدترین داروها در این گروه مهارکننده های آنزیم protein convertase subtilisin/kexin type 9 (PCSK9) هستند که در واقع آنتی بادی منوکلونال هستند و  دو داروی evolocumab  و  alirocumab   توسط  FDA برای  موارد هیپرکلسترولمی فامیلی یا بیماری قلبی آترواسکلروتیک همراه با بیشترین دوز قابل تحمل (maximally tolerated) استاتین تأیید شده است.

یک مطالعه ی جدید که نتایج آن هم زمان با 65 امین نشست سالانه ی کالج کاردیولوژی آمریکا در شماره ی آوریل  JAMA  منتشر شده نشان می دهد evolocumab  جایگزین خوبی در موارد عدم تحمل استاتین است.

 

منبع

مطالب مرتبط

باکتری‌ها با‌هم حرف می‌زنند

عزیزافشاری
5 سال قبل

روش سریع جمع‌آوری نمونه ادرار در اطفال

عزیزافشاری
6 سال قبل

تازه‌ترین توصیه‌ها در زمینه درمان اختلال مصرف الکل

عزیزافشاری
6 سال قبل
خروج از نسخه موبایل