مقادیر بالای کلسیم در خون، یا به اصطلاح پزشکی هیپرکلسمی، یکی از نشانه هایی است که اغلب پزشکان آن را به عنوان علامت زودرس سرطان می شناسند. اخیراً گروهی از محققین در دانشگاه های بریستول و اکستر به بررسی این موضوع پرداختند.

هیپرکلسمی شایعترین اختلال سوخت و ساز در مبتلایان به سرطان است. در آمارهای مختلف،  بین 10 تا 20 درصد از سرطانها باعث افزایش کلسیم خون می شوند. وجه مشخص مطالعه فوق این است که می توان با آزمایش کلسیم خون، سرطان را در مراحل ابتدایی تشخیص داد.

بررسی پرونده الکترونیک 54 هزار بیمار با کلسیم بالا نشان داد خطر ابتلا به سرطان در مردان و زنانی که کلسیم خونشان بالاست در سال اول به ترتیب 11.5 درصد و 4.1 درصد است. اگر هیپرکلسمی شدید باشد، این خطر به ترتیب 28 و 8.7 درصد خواهد بود.

شایعترین سرطانهایی که باعث افزایش کلسیم خون در مردان می شوند سرطان ریه، پروستات، روده بزرگ و سرطان خون هستند. علت شایع افزایش کلسیم در خانمها، پرکاری غدد پاراتیروئید است. پرکاری پاراتیروئید در مردان چندان شایع نیست. بنابراین، جنسیت مرد، ارزش پیش بینی مثبت آزمایش کلسیم را در تشخیص زودرس سرطان افزایش می دهد.

این پژوهش بخشی از برنامه دیسکاوری است که با هدف تحول در تشخیص سرطان و با شرکت پژوهشگران شش دانشگاه اروپایی، با حمایت سرویس سلامت ملی (NHS)، بزرگترین سامانه بیمه سلامت همگانی بریتانیا، اجرا می شود.

منبع